• Anonym (Grov)

Skiljer sig bröstkorgens omkrets från person till person?

Som frågan lyder. På senaste träningen så var instruktören väldigt liten runt bröstkorgen det vill säga inte över bysten utan under. Även om min midja är smal och revbenen syns så är omkretsen betydligt större. Tänker att det gör mer benmassa oxo i så fall. 

• Svar på tråden Skiljer sig bröstkorgens omkrets från person till person?
  • Anonym (Pia)

Jag är nyfiken på hur du tänker, TS. Trodde du alltså att alla människor har lika stora bröstkorgar? Det vore ju jättekonstigt i så fall, med tanke på att alla andra kroppsdelar varierar i storlek.

• Anonym (??)

Om du själv konstaterat att era bröstmått skiljer sig åt, varför undrar du om man kan olika stora bröstkorgar?

• Anonym (L)

Men nu har du lite otur när du tänker väl? Precis som att alla är olika långa, har olika långa/korta ben eller längre överkropp än en annan så kan bröstmått självklart skilja? Människor är olika stora helt enkelt. Vore ju konstigt om en kvinna på 1,55 hade samma bröstmått som en man på 2 meter?

• Anonym (Em)

Ja självklart. Precis som längden varierar så varierar omkretsen på kroppsdelarna. 

• Mrs Moneybags

Självklart skiljer det sig och det skiljer sig ganska mycket. 

Tänk t ex på bh-storlekar. Där ska man mäta omkretsen över bysten och under bysten. Siffran 75 eller 85 t ex är måttet under bysten. Då ser du att det kan skilja sig rätt rejält. 

Lägg därtill att vissa har ett lager med fett på kroppen så får du enorma skillnader. 

• Anonym (Grov)

Min tanke har nog varit att jag är så fet så därför är jag större under bysten. Nu när jag gått ner så reagerade jag på att jag är bredare trots inget extra fett.
    Aldrig funderat innan plus att jag tyckte att det var inget man kunde skylla på som kraftig att man hade kraftig benstomme. 

• Anonym
    Anonym (Grov) skrev 2024-09-05 22:12:19 följande:

Min tanke har nog varit att jag är så fet så därför är jag större under bysten. Nu när jag gått ner så reagerade jag på att jag är bredare trots inget extra fett.
    Aldrig funderat innan plus att jag tyckte att det var inget man kunde skylla på som kraftig att man hade kraftig benstomme. 

Så det skulle finnas ett standardskellet per kön, och sedan är det bara resten som skiljer? Intressant synsätt.
    Vad tänkte du att längdskillnader bestod av för vävnad?
  • Cathariiina

Ja, självklart!

Jag tänkte på det en gång för länge sedan nu, när jag var på en utställning med vaxdockor gjorda efter ett antal på den tiden kända fotomodellers kroppar. Jag reagerade på att HELA deras skelett var så smalt och petite och litet tilltaget - bröstkorgen, bäckenet, axlarna, armarna och benen... Jag kommer ihåg att jag tänkte, att det inte var konstigt att jag aldrig kunde bli så smal som de trots att jag inte hade något överskottsfett: hela min stomme var ju större, starkare, bredare och grövre! Och DET går inte att träna eller banta bort. 

• Anonym (J)
    Anonym (Grov) skrev 2024-09-05 22:12:19 följande:

Nej du behöver inte vara fet för det. 

Jag var mindre i tonåren. Sedan har jag blivit 1 dm större runt om. Tror inte det är fett som gjort det för är inte mycket större än då.

Svar på tråden Skiljer sig bröstkorgens omkrets från person till person?