• Anonym (DH)

    Får man jobba 11 timmar natt?

    Får man lägga ett nattschema mellan 22-09? Dom ska strukturera om på företaget jag jobbar på, och förslaget nu är att vi ska gå från att jobba 21:45-07:15 till 22-09.

    Känns som väldigt många timmar för att jobba natt och oerhört ohälsosamt att sluta 9 istället för 07:15, och ställer till der oerhört mycket med att man har barn att hämta från skola och förskola.

    Tycker det är en jäkla skillnad om jämför att sluta 7 eller 8 på morgonen. Hur blir det då om vi ska sluta 9 varje  morgon ?

    Fackliga ombudet tyckte vi hade bästa schemat jämfört med dagpersonal,så där får man inte mycket hjälp.

  • Svar på tråden Får man jobba 11 timmar natt?
  • Anonym (L)

    Jag tror inte att det är olagligt, men kolla med ditt fackförbund vad det står i kollektivavtalet.

  • Anonym (M)

    Ja, helt klart får man jobba så.
    Jag jobbar 16-8:30 och kommer hem vid 9-9:30.
    Funkar perfekt. Sover till 15, hämtar barn vid 16. Lägger mig tidigt på kvällen.

  • Dexter dot com

    Fler timmar på samma pass innebär färre pass vilket är en dröm för dom flesta nattarbetare så personligen hade jag bara varit tyst. Tycker dina kollegor som dig eller är dom nöjda? 

  • Fingerspitzengefühl
    Dexter dot com skrev 2024-09-05 10:22:44 följande:

    Fler timmar på samma pass innebär färre pass vilket är en dröm för dom flesta nattarbetare så personligen hade jag bara varit tyst. Tycker dina kollegor som dig eller är dom nöjda? 


    Tycker det blir mer slitsamt med att jobba 3-5 nätter en att jobba 7-8 nätter då det tar några nätter att komma in i dygnsrytmen.  Min andra nattkollega är också missnöjd.
  • Anonym (Dahlia)

    Får får de ju, men det är klart inte säkert att alla kan jobba så om man har barn osv, och då får du ju leta nytt jobb.

    Jag har jobbat 06-18, varannan helg 3 x 12 h natt och varannan helg 2 x 12 h dag, så det finns absolut jobb som är så.

  • Dexter dot com
    Fingerspitzengefühl skrev 2024-09-05 11:39:20 följande:
    Tycker det blir mer slitsamt med att jobba 3-5 nätter en att jobba 7-8 nätter då det tar några nätter att komma in i dygnsrytmen.  Min andra nattkollega är också missnöjd.
    Om alla är eniga om att schemat är dåligt så får ni ta det vidare och se om ni kan få till en förändring.
  • Anonym (10 år)

    Jag jobbade nattskift i 10 år 16.30-07.00 mån tis. sen ledig ons tors och jobb halvdag fredag. Ledig på helg. Det var bra när man hade småbarn som kunde vara lediga från förskola några dagar i veckan när man var ledig. Såklart jobbigt att ställa om sig. Men fick betalt för heltid, fast det bara var 34 timmar per vecka. 


    Men jag fattar att du är missnöjd med att sluta klockan 9 på morgonen. Det måste vara svårt att få det att gå ihop då.

  • EpicF

    Det är knappast olagligt men det låter inte som Ett bra och hälsosamt schema. Jag hade aldrig godtagit det. 

  • Anonym (H)

    Jobbar 12 timmar natt. Det är fullt lagligt. Så länge man har 11 timmars dygnsvila.

  • Anonym (Nattarbetare)

    Jag jobbar alltid 20:50 - 07:10 varje natt, alltså 10,33 timmar. Men ofta får man stanna till 08. Ibland börjar man 18-19-20 på kvällen istället så de är mycket mer timmar. 
    Har som mest jobbat 16 timmar på en natt. Så ja tror verkligen inte att det är olagligt. 

  • EpicF
    Anonym (Nattarbetare) skrev 2024-09-27 01:18:22 följande:

    Jag jobbar alltid 20:50 - 07:10 varje natt, alltså 10,33 timmar. Men ofta får man stanna till 08. Ibland börjar man 18-19-20 på kvällen istället så de är mycket mer timmar. 
    Har som mest jobbat 16 timmar på en natt. Så ja tror verkligen inte att det är olagligt. 


    Jag hoppas ni får övertid för den delen som är utanför eran ordinarie arbetstid. 
Svar på tråden Får man jobba 11 timmar natt?