• Anonym (Förvirrad)

Vad anser Islam om katter?

har en bekant som är extrem troende men har hotat med att döda katter tidigare.  Nu ser jag att han matar katter i hans trädgård? hur går detta ihop? Kan en mycket troende muslim skada katter?

• Svar på tråden Vad anser Islam om katter?
  • Anonym (Kria)

Vissa av de mer konservativa muslimerna har ju beskrivit hundar som smutsiga och då kan jag tänka mig att de uppskattar katter desto mer då dessa är kända för att vara renliga av sig.

Kan själv hålla med om detta, även om jag inte är religiös. Katter ses ofta tvätta sig och de luktar mycket godare än hundar generellt.
    Fast jag gillar även hundar, de små raserna. Brukar vara mer lättskötta med hygien och sånt. 

• OlgaElvira

Inom islam anses katten vara ett rent djur. De är välkomna i hemmet och också tillåtna i moskeer.

• Aliona

Islam har inget emot katter, de anses rena. Jag har en vän från Iran som länge hade svårt med vår katt. Han regerade ungefär som när vi ser en råtta, alltså ryggar tillbaka eller drar upp fötterna. Jag tror dock att det är en personlig grej, inte kulturell. 

• Anonym (Tea)

Han låter lite knasig, men det har nog inte med vilken religion han har valt att göra. Att han är extremt religiös (alltså oavsett religion) och även gör så korkade saker som att mata andras katter och hota att döda katter tror jag kan hänga ihop. Alltihop kan vara tecken på att inte kunna göra saker på lagom nivå utan att det istället blir extremt åt ena eller andra hållet. Och kanske är han inte heller så bra på att ta in och processa information. Extremt religiösa är ju knappast kända för att vara källkritiska tex. 

• Dr Nail

Istanbul är katternas huvudstad. De finns katter precis överallt, och de är rena och blir matade av stadens befolkning.

• Dr Nail

Överlag anses katter vara rena djur inom Islam och avnjuter således respekt.

• Anonym (Förvirrad)

Skönt att höra. Tyckte mest att mannen är mycket skum iom hans tidigare beteende.

Svar på tråden Vad anser Islam om katter?