• Anonym (Lyss)

Få tag på lavendel frön från planta

Har drivit upp några lavendel plantor i sommar som blommat på. Ska visst vara lämpligt att plantera frön till hösten så det kommer nya plantor till våren. Men vet inte hur jag får frön från blommorna.

• Svar på tråden Få tag på lavendel frön från planta
  • Anonym (Britt)

Har du plantorna i trädgården så (beroende på sort) frösår de sig själva. Man klipper ner plantorna 1/3 på hösten kan man ta sticklingar, annars kan man enkelt göra avläggare, alltså förankra en gren från plantan i jorden, med t ex en sten. Rötter bildas och man har en ny planta. Glöm inte att klippa ner dina plantor 1/3 på våren så blir de ännu buskigare.

• Anonym (Emmy)

Lavendel är en perenn, d.v.s. en flerårig växt, så du behöver inte så frön såvida du inte vill ha den på fler ställen i trädgården. 

När en växt blommat ut bildas det frökapslar där blommorna suttit. När dessa torkat brukar man kunna pilla sönder dem och få ut fröna.

• Anonym (Umi)

Jag tar alltid sticklingar och föryngrar min lavendel. Det är en perenn planta, men äldre exemplar blir gärna förvedade och vildvuxna om man inte är väldigt noga med att klippa ner dem så jag roterar in nya sticklingar kontinuerligt.

Du samlar in frön från blomställningar som är helt torra och bruna. Klipp försiktigt av dem och lägg i en papperspåse. Låt torka någon vecka och skaka så att fröna trillar ut. Sortera sedan ut fröna och spara.

Jag har tagit upp lavendel från frön, men jag har haft otur med mögel när jag gör det inomhus (de tar en 3-4 månader på sig) inomhus. Utomhus fick jag upp fina exemplar, men då det är lite mer utsatt så var det inte många av fröna som klarade sig till vuxna plantor. 

• Anonym (Lyss)

Har nog aldrig tagit sticklingar, hur beter man sig för att göra det? Klipper man av en gren och stoppar ner delvis i jorden?

Svar på tråden Få tag på lavendel frön från planta