• Anonym (Undrande)

Galet att vilja pumpa utöver amning för att kunna spara till längre fram?

Hej!
    jag har försökt googla men hittar inte riktigt det jag söker. Kanske det finns någon som har gjort liknande och vill ge mig några råd!.

Jag är i slutet av graviditeten med mitt första barn. Jag undrar om någon har erfarenhet av att typ helamma första 4mån men utöver det använda bröstpump under den första perioden för att kunna frysa och spara mjölken för kommande månader. Jag planerar att försöka bli gravid igen efter 4-6mån efter första barnet är fött och skulle det lyckas så jag blir gravid tänker jag att det vore bra att ha extra sparad mjölk i frysen att ta fram till min förstfödda i och med att mjölkproduktion kan påverkas om jag blir gravid (och missfallsrisk att helamma annat barn)

Går det att amma barnet fullt första 4mån men ändå lyckas stimulera så mycket mjölkproduktion att det också går att pumpa vid sidan om för att kunna spara mjölk? 

• Svar på tråden Galet att vilja pumpa utöver amning för att kunna spara till längre fram?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-09-04 08:56:57 följande:

Hej!
    jag har försökt googla men hittar inte riktigt det jag söker. Kanske det finns någon som har gjort liknande och vill ge mig några råd!.

Jag är i slutet av graviditeten med mitt första barn. Jag undrar om någon har erfarenhet av att typ helamma första 4mån men utöver det använda bröstpump under den första perioden för att kunna frysa och spara mjölken för kommande månader. Jag planerar att försöka bli gravid igen efter 4-6mån efter första barnet är fött och skulle det lyckas så jag blir gravid tänker jag att det vore bra att ha extra sparad mjölk i frysen att ta fram till min förstfödda i och med att mjölkproduktion kan påverkas om jag blir gravid (och missfallsrisk att helamma annat barn)

Går det att amma barnet fullt första 4mån men ändå lyckas stimulera så mycket mjölkproduktion att det också går att pumpa vid sidan om för att kunna spara mjölk? 

Det går säkert i teorin, men inte säkert att det fungerar i praktiken. Samma med att bli gravid så fort. 

Tycker synd om ditt första barn som ska behöva konkurrera med ett syskon så tidigt. 
  • BuoBä

Mjölken anpassar sig efter barnets ålder, så den du pumpar månad 1 är inte helt optimal för ett barn på 5 månader. 

Vad gäller att pumpa så fungerar det för vissa, och inte alls för andra. Att helamma en nyfödd och upp till ca 2 månader är ofta ett heltidsjobb, och att även hinna pumpa stora mängder då låter bara stressigt.

Vad gäller att skaffa barn tätt så får vissa tillbaka mensen direkt, trots helamning, medan andra måste sluta amma helt och det kan ändå dröja ett par månader extra. Du vet inte i förväg hur det blir för dig. 

Jag skulle säga följande; Fokusera på det barn du har först. Är det väldigt viktigt för dig att få barn tätt, så börja med ersättning vid 4-6 månader istället (den är anpassad till åldern), och håll tummarna för att kroppen hänger med. 

• Anonym (kan)
    Anonym (Undrande) skrev 2024-09-04 08:56:57 följande:

Hej!

Jag hade oändliga mängder mjölk när min bebis var nyfödd. Kunde nog ha försett en hel neo-avdelning med mat. Och jag pumpade ur och hade i frysen. Men min bebis vägrade flaska och åt aldrig den där mjölken. Tyvärr. Jag ammade honom i ett år totalt, men mjölken jag pumpade ur fick till slut slängas. 

Så visst går det att tänka i förväg och försöka planera tillvaron, men det är inte alltid det fungerar som man tänkt sig. Du kommer att märka när du fått barnet hur mycket mjölk du har och om det fungerar att pumpa ur, och om din bebis vill ha urpumpad mjölk på flaska. 
  • halvan

Som någon annan skrivit förändras bröstmjölken hela tiden för att vara anpassad efter barnets ålder och behov. Näringssammansättningen förändras, så det du pumpar ut och fryser in borde du ändå försöka ge så nära inpå som möjligt.
    Det går ju att helamma tvillingar så i teorin borde det gå att amma och pumpa tillräckligt samtidigt. 

• Anonym (Gj)

Planering i all ära men ett litet barns ankomst kan ändra precis ALLT! Så ta emot ditt lilla barn och se sen vad du känner.

Du kanske inte kan amma alls?
    Ditt barn kanske är extra krävande vilket gör att du ändrar dig om att få barn tätt?
    Du kanske får en större förlossningsskada

Jag har en 15 månaders som är alldeles underbar och perfekt men vi hade aldrig orkat en till bebis nu, och att ha varit gravid nästan hela hans levnad... Näää. Varför?

• OlgaElvira

Bröstmjölk kan sparas högst 6 månader i frysen. Det gör att mycket av den mjölk du pumpar ut inte kommer att kunna användas. Oavsett var mycket, mycket noga med hygien när du pumpar ut. 

• Anonym (Undrande)

Stort tack alla för era kommentarer!

• Anonym (Pumpa lite för att se)

Jag tycker det är väldigt klokt att pumpa lite för att spara och för att också få en uppfattning om hur det går för just din kropp i din vardag.

Man kan dock inte som gravid "bestämma sig" för hur det blir, utan det blir litegrann som det blir.

Däremot tycker jag det är klokt att redan som gravid lära sig mer om amning och pumpande, för amning är inte bara något som kommer helt naturligt, utan det är något man lär sig. 

Svar på tråden Galet att vilja pumpa utöver amning för att kunna spara till längre fram?