• Anonym (Attans otur)

Hur lagas karies MELLAN tänderna?

Min (nya) tandläkare sa att jag behöver laga två hål i övre käken. Båda hålen sitter MELLAN tänderna och mellan nummer 3 och 4 om man räknar bakifrån och framåt, inga visdomständer räknas.

Hur lagas såna hål? "Måste" man laga såna hål? Måste tandläkaren kapa på cusparna/uppepå för att komma åt? Blir inte det fult efteråt då? Tänderna sitter ju relativt långt framåt och syns när jag ler stort.

Byggs kusparna upp igen av tandläkaren? Riskerar jag att tänderna förstörs på något vis av att han lagar hålen?

Så vitt jag vet är han en bra tandläkare men det är alltid läskigt att gå till en ny tandläkare. Han föreslog faktiskt att jag skulle skicka bilderna till min ordinarie tandläkare i hemstaden för att dubbelkolla vad hon sa om jag ville.

Jag vet att jag har haft karies som har legat under bevakning under en ganska lång tid av min gamla tandläkare men hon har inte sagt att det behöver lagas men det är nog två år sen hon tog röntgen. En annan (tredje) tandläkare tog röntgen på alla tänder i november förra året och sa inget om att laga där.

Vad skulle du göra?

• Svar på tråden Hur lagas karies MELLAN tänderna?
  • Anonym (P)

Vanligaste stället att få karies på är approximalt, alltså mellan tänderna. Man borrar bort det sjuka och fyller med plast och efterliknar tanden, även kuspen. Din tandläkare bedömer att det behöver lagas så jag tycker du ska lita på henne/honom. Karies som tagit sig förbi emaljen och in i dentinet kan gå snabbt. Karies är inte harmlöst utan kan förstöra hela tanden om det går för långt. Undvik att småäta och skölj med fluor utöver tandborstning 2 ggr/dag för att undvika fler kariesskador. 

• Anonym (Attans otur)
    Anonym (P) skrev 2024-09-04 07:49:30 följande:

Vanligaste stället att få karies på är approximalt, alltså mellan tänderna. Man borrar bort det sjuka och fyller med plast och efterliknar tanden, även kuspen. Din tandläkare bedömer att det behöver lagas så jag tycker du ska lita på henne/honom. Karies som tagit sig förbi emaljen och in i dentinet kan gå snabbt. Karies är inte harmlöst utan kan förstöra hela tanden om det går för långt. Undvik att småäta och skölj med fluor utöver tandborstning 2 ggr/dag för att undvika fler kariesskador. 

Tack för både råd om floursköljning och svar på frågan.

Han måste borra bort en del av kuspen/uppepå tanden alltså för att komma åt? Jag anar att du är tandläkare och undrar då om det här är en svår lagning eller lätt för en tandläkare? Tror du att det kommer att bli fint och osynligt? Blir tanden svag efteråt eller vågar man tugga med den?

Jag ringde dit idag och sköterskan sa att den ena tanden behöver lagas på tre sidor. Det låter stort och komplicerat för mig. Tror du att det är stor risk att det går åt skogen och jag behöver en krona istället? Jag tror att han sa att hålet är medelstort när jag frågade igår men är osäker på om vi pratade om samma tand som sköterskan idag.

För en lekman ter sig ju saker stora ibland som inte alls behöver vara det för ett proffs och jag har haft otur minst sagt förut med både tandläkare och mina tänder så jag är nervös för att börja med en ny tandläkare och när han nämner en stor lagning som min gamla tandläkare bara höll koll på och inte ens nämnde för 10 månader sen när jag var hos henne.
Svar på tråden Hur lagas karies MELLAN tänderna?