Hur lagas karies MELLAN tänderna?
Min (nya) tandläkare sa att jag behöver laga två hål i övre käken. Båda hålen sitter MELLAN tänderna och mellan nummer 3 och 4 om man räknar bakifrån och framåt, inga visdomständer räknas.
Hur lagas såna hål? "Måste" man laga såna hål? Måste tandläkaren kapa på cusparna/uppepå för att komma åt? Blir inte det fult efteråt då? Tänderna sitter ju relativt långt framåt och syns när jag ler stort.
Byggs kusparna upp igen av tandläkaren? Riskerar jag att tänderna förstörs på något vis av att han lagar hålen?
Så vitt jag vet är han en bra tandläkare men det är alltid läskigt att gå till en ny tandläkare. Han föreslog faktiskt att jag skulle skicka bilderna till min ordinarie tandläkare i hemstaden för att dubbelkolla vad hon sa om jag ville.
Jag vet att jag har haft karies som har legat under bevakning under en ganska lång tid av min gamla tandläkare men hon har inte sagt att det behöver lagas men det är nog två år sen hon tog röntgen. En annan (tredje) tandläkare tog röntgen på alla tänder i november förra året och sa inget om att laga där.
Vad skulle du göra?