• Mamatillsnart3

    Ta reda på kön eller inte.. Tredje barnet

    Väntar vårat tredje barn, är i vecka 15 nu och har två söner redan. 
    Min första tanke var att inte ta reda på könet denna gång för att få uppleva de då vi tagit reda på könet de andra två gångerna. 

    Av en slump så snubblade jag över detta med nub teorin och kunde väl rätt lätt konstatera att de troligtvis är en pojke till om man nu ska tro på den teorin.

    De jag önskar mig högst av allt är ett friskt barn. Sen kan jag ju inte förneka att de hade varit kul om detta var en tjej då de högst högst troligt är vår sista och jag blev lite ledsen när de i mina ögon såg rätt självklart ut på bilderna att de var ett till pojke. Men ska tillägga att "besvikelsen" gick över rätt fort och vilket kön den än har så hoppas jag inget annat än ett friskt barn.

    Men de jag nu velar mellan är om vi ska ta reda på könet ändå på RUL..
    Nån annan som varit i likande situation? Är rädd för att känns mig besviken igen vid rul då de blir mer definitivt eller vid födseln om vi nu väntar.. är de bättre att förbereda för ett visst kön, få tid att acceptera eller bara vänta och se helt enkelt?

    Undanbedes kommentar om att de är fel att önska ett kön mer än de andra eller liknande. Vi alla som har känt de har känt av skam och skulden för att känna så, de är inget som behöver kommenteras negativt om, tack!
  • Svar på tråden Ta reda på kön eller inte.. Tredje barnet
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Nyfiken)

    Förstår dina tankar och det är verkligen sant, högst på önskelistan är ett friskt barn som kommer tryggt till världen 🙏


    Oavsett om ni vet könet eller inte så kommer ni ju få träffa en ny liten människa när den lilla kommer till världen 🥹 Kan förstå att det skulle vara roligt med en flicka efter två pojkar, jag hade tagit reda på det bara för att hunnit landa i det ena eller andra innan. 
    Men tror att man är lika lycklig vad det än blir ☺️ Men jag har aldrig förstått hur man lyckas hålla sig från att ta reda på det i förväg 🙈

  • Anonym (My)

    Vi tog inte reda på könet. Tycker det är oviktigt. 


    Men det ligger väl i tiden nu, man vill inte vänta, vill ha allt direkt. Orkar inte spara, lånar istället, orkar inte vänta på barnet osv. 

  • Anonym (Linda)
    Anonym (My) skrev 2024-09-03 15:42:52 följande:

    Vi tog inte reda på könet. Tycker det är oviktigt. 


    Men det ligger väl i tiden nu, man vill inte vänta, vill ha allt direkt. Orkar inte spara, lånar istället, orkar inte vänta på barnet osv. 


    Hur blev du så bitter?
  • Anonym (My)
    Anonym (Linda) skrev 2024-09-03 16:27:19 följande:
    Hur blev du så bitter?

    Bitter? Verkligen inte. 


    Jag bara konstaterar fakta. Folk orkar inte vänta idag. 


     

  • Anonym (Linda)
    Anonym (My) skrev 2024-09-03 16:30:07 följande:

    Bitter? Verkligen inte. 


    Jag bara konstaterar fakta. Folk orkar inte vänta idag. 


     


    Och varför tar du för givet att det är för att folk inte orkar vänta som de tar reda på könet i förväg? Det kan ju handla om att man vill förberedda sig på olika sätt med namn, kläder och som i ts fall mentalt.

    Men sedan förstår jag inte varför du ser det som ett problem om man inte vill eller orkar vänta? Det skadar ju ingen annan och varför ska man egentligen vänta om man har möjligheten att få veta innan?

    Du får naturligtvis ha din åsikt men att förminska andra med dina bittra kommentarer är ju onödigt.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (My) skrev 2024-09-03 15:42:52 följande:

    Vi tog inte reda på könet. Tycker det är oviktigt. 


    Men det ligger väl i tiden nu, man vill inte vänta, vill ha allt direkt. Orkar inte spara, lånar istället, orkar inte vänta på barnet osv. 


    Vänta på barnet är väldigt svårt att komma ifrån 😂 
    Vi vet kön, men allt annat om vem vi väntar får vi reda på först när bebis är här 🥹
  • Anonym (Flfl)
    Anonym (My) skrev 2024-09-03 16:30:07 följande:

    Bitter? Verkligen inte. 


    Jag bara konstaterar fakta. Folk orkar inte vänta idag. 


     


    Skit i kommentaren. Håller med dig fullständigt, det är ju så samhället ser ut idag. 

    Ts, gör som du känner för. Men det kan nog vara bra kanske att ta reda på könet just för att kunna förbereda dig på det mer.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Flfl) skrev 2024-09-03 21:05:45 följande:
    Skit i kommentaren. Håller med dig fullständigt, det är ju så samhället ser ut idag. 

    Ts, gör som du känner för. Men det kan nog vara bra kanske att ta reda på könet just för att kunna förbereda dig på det mer.
    Du håller med My men tycker att ts ska ta reda på könet. Dubbelmoraltanten har talat..
  • Anonym (Flfl)
    Anonym (Linda) skrev 2024-09-03 21:37:36 följande:
    Du håller med My men tycker att ts ska ta reda på könet. Dubbelmoraltanten har talat..
    Nepp. Det kan finnas olika orsaker. 
  • Mamatillsnart3

    Oj livat blev de i tråden 😅
    Jag känner inte att jag måste ta reda på för att jag inte kan vänta utan var mer ute efter om nån annan känt likadant och hur deras erfarenhet/upplevelse var, om de känts bättre att få mer tid att bearbeta/förbereda sig eller tvärtom, när barnet väl är här så spelar de absolut ingen roll alls så finns ingen tid att känna varken de ena eller andra gällande könet. Men som sagt om de fanns nån som gått igenom samma tankar och kunde dela med sig 😊

    Jag tog reda på könen de andra gångerna mest för att de kändes lättare att knyta an och att utbudet av neutrala saker då var så hemskt dåligt då samt för att förbereda äldsta sonen, han var rätt liten så var enklare att förklara att han skulle få en lillebror. 

Svar på tråden Ta reda på kön eller inte.. Tredje barnet