• Anonym (Trött och leden)

Oense om fler barn

Hej. 
    Jag inser att ingen här kommer kunna svara på mina funderingar egentligen, och vet att jag måste prata med min kille osv. Men nu måste jag bara få ur mig lite och Evt få lite tankar tillbaka. 

jag och min kille har en dotter på nästan två. Och min kille har ganska nyss avslutat sin pappaledighet på 9 mån. Han är utmattad osv. hon är ju väldigt intensiv. 

han har gjort klart från början att han bara vill ha ett barn. Så det säger jag inget om. Och jag var väl ok med det med, man vet ju inte vad som väntar. Nu har jag dock insett att jag så gärna vill ha ett syskon. Efter intensiva diskussiner om detta her han ändå gjort klart att det är 1 som gäller. Det har varit väldigt jobbigt för mig att inse att jag måste försöka lägga detta bakom mig. Men i slutändan väljer jag ändå att va kvar med min kille. så får det bli. Men han vet hur jobbigt detta har varit för mig. fine, jag försöker jobba på acceptans osv. 

nu har han dock senaste tiden vid två tillfällen fällt kommentarer i stil med ?om vi skulle ha en till...?. 

varför säger han så? nu efter allt han tidigare sagt. Jag är öppen för att folk får ändra åsikt men då får man ju säga att man är osäker istället. Nu vet jag varken in eller ut och jag vet att jag måste prata med honom, men drar mig för det då det sällan är några trevliga samtal.

• Svar på tråden Oense om fler barn
  • Anonym (Trött och leden)

Suck. du väljer att missförstå. Men det är väl FL i ett nötskal. detta specifika ämne brukar inte vara den trevligaste diskussionen.

• Anonym (r)
    Anonym (Trött och leden) skrev 2024-09-03 14:04:36 följande:

Suck. du väljer att missförstå. Men det är väl FL i ett nötskal. detta specifika ämne brukar inte vara den trevligaste diskussionen.

Du skrev som du gjorde... även jag reagerade på det. Förstår om samtalen inte är kul men barnfrågan är samtidigt ett samtal som andra, lite halvallvarliga.
  • Dexter dot com
    Anonym (Trött och leden) skrev 2024-09-03 14:04:36 följande:

Jag förstår faktiskt inte alls varför en diskussion om hur er framtid tillsammans ska se ut i fortsättningen behöver vara otrevlig. Man kan tycka olika men i en vuxen relation känns det ju som kommunikationen brister om ni inte kan diskutera utan att det blir otrevligt.
  • Anonym (M)

Med tanke på att du skriver att han är utmattad och att barnet är intensivt (vilket barn är) så är det kanske bättre att ni väntar med syskon för det blir ju dubbelt så intensivt och jobbigt med 2 barn, särskilt om de är nära i ålder. 

• Anonym (M)

Och tills dess kanske han hinner ändra sig och vill ha fler barn. 

• Fjäril kär

Måste beslut om barn tas exakt just nu? Varför är det så bråttom?  

Om er dotter bara är 2 och hon är ett intensivt barn som krävt mycket av er så pass att han är utmattad känns en diskussion om fler barn väldigt oansvarig. 

Varför inte vänta med frågan tills hon blivit lite större och ni fått perspektiv på föräldraskapet . Att vänta 1-2 år eller så kan verkligen inte spela någon som helst roll om ni samtidigt förstår vad ännu ett barn kan göra för ert förhållande just nu. 

• Anonym (Linda)

Men herregud lugna dig lite. Finns det ingen förståelse för vad ni just gått igenom?  Ni är slutkörda båda två av ett intensivt barn och du vill ha ett färdigt svar på om det ska bli fler? Snälla... 

Det är ingen slump att majoriteten av förhållandena kraschar innan första barnet når 3 års ålder. Vill du verkligen spela det spelet? 

Han kanske bara vill ha lite andrum innan han kan tänka sig att diskutera saken. Att bestämma sig precis nu kan ju få honom att känna sig pressad av att du vill ha barn nu igen istället för att vänta tills det faktiskt passar bättre och ni mår bättre båda två. 

• Zaro

föreslå att du tar mer fl och att barnet börjar på skola vid ett års ålder kanske

• Anonym (S)

Tror det är ganska bra om du kan övertala till ett barn till. Ensambarn blir i princip alltid lite skumma, fråga om han vill att ert barn blir skum.

• Anonym (Ida)

Jag blir nyfiken, säger han det ur en negativ aspekt? Eller när ni har bra stunder tillsammans? Alltså som att ett till barn vore en bra grej?
    Min man var tydlig om att det var ett barn som gällde, och uttryckte sig aldrig i positiva ordalag. Utan det var snarare om vårt barn hade feber och var vaken och kräktes halva natten så kunde han säga sånt som "men tänk om vi hade haft ett till barn nu".. Alltså så som i hur mycket mer jobbigt det hade varit. 

• SmulanFnulan
    Anonym (S) skrev 2024-09-03 18:00:43 följande:

Tror det är ganska bra om du kan övertala till ett barn till. Ensambarn blir i princip alltid lite skumma, fråga om han vill att ert barn blir skum.

Vilken idiotisk kommentar. 
  • Nässelfjärilen
    Anonym (S) skrev 2024-09-03 18:00:43 följande:

Tss. Jag tycker det är 100 gånger bättre att stanna vid ett barn än att den enda anledningen till varför man skaffar en till är för att ens första barn ska få ett syskon. 

Man ska skaffa barn för att bägge två vill det, inte för att skaffa en lekkompis till sitt första barn. 

Till Ts: Jag tycker du ska prata med din man och säga att hans kommentarer om ett till barn gör att du får hopp om en till barn och är det inga dörrar han vill öppna så får han sluta med sådana kommentarer.
  • Anonym (I)

Jag kan så väl förstå din längtan efter en till, jag kände samma när mitt barn var i den åldern. Man vill ge dem ett syskon och det är säkert nåt biologiskt som säger till oss att skaffa fler också.

Din partner har dock varit tydlig från början med att han bara vill ha ett barn, du gick in i förhållandet på de premisserna. Att han nu dessutom inte verkar klara mer, knappt klarar det ni har, pekar ju på att det inte skulle funka med ett barn till. Att ha två barn är faktiskt mer än dubbelt så jobbigt.. Framförallt om ena föräldern inte orkar ta halva ansvaret. 

Som nån mer skrev, säger han det när det är för mycket i bemärkelsen att tänk vad jobbigt om det varit två nu eller säger han det när ni har en fin stund som att han uttrycker en liten önskan om att de var två?

Om han säger det som något positivt och längtansfullt så kan du ju svara med, jaså börjar du bli lite sugen? Då märker du ju på svaret om det är läge att prata om det eller inte.

• Anonym (M38jsyi nrlll)

Hur gamla är ni?

Jag har länge varit så nöjd med ett barn men är nu sugen på en till när barnet börjat skola. Först nu känner jag att de finns möjlighet att ge ett ev syskon den tid som ett yngre barn behöver och jag vill de hen.

Sen får vi se vad som sker ... Tar inget för givet....

Svar på tråden Oense om fler barn