Tid att sälja?
Vi har en bostadsrätt tillsammans. Och vi har barn jag funderar på att separera.
Hur lång tid kan man säga att det tar från att man bokar mäklare tills att lägenheten är såld?
Vi har en bostadsrätt tillsammans. Och vi har barn jag funderar på att separera.
Hur lång tid kan man säga att det tar från att man bokar mäklare tills att lägenheten är såld?
Det går inte att svara på med så lite information. Hur stor är bostaden, på vilken ort, är det ett attraktivt område, är bostaden i fint skick? Allt sånt spelar in.
Enklast är att kontakta en mäklare och fråga. Du kan också själv gå in på t.ex. Hemnet och söka fram bostadsrätter i samma storlek och samma område. Där kan du se om det är ett stort utbud och se hur länge de legat ut. Det ger dig en bild av hur läget ser ut.
Generellt så tar det längre tid nu, eftersom utbudet är så stort. Men sedan är det även beroende på område osv.
Om du menar från att man kontaktar mäklare till bostaden kommer ut på marknaden så går det fort. Den ska värderas, kanske stylas och fotograferas och lite sånt. Kanske en eller någon vecka, beroende på om ni behöver fixa till något.
Hur lång tid det tar innan den är såld är svårare att svara på. Där jag bor blir bostäderna ofta sålda på första visningen, men om det är ett mindre attraktivt läge, om det finns många ute samtidigt eller om bostaden har något problematiskt så kan det ta lång tid. Mäklaren kan säkert uppskatta det.
Min erfarenhet och uppfattning är att det ju också spelar roll hur den andre tänker och vill.
Försäljningen är en sak... Att komma överens om att att sälja är en annan.