• Anonym (Ställa in resan?)

Hur reser man med riklig mens?

Jag har väldigt riklig mens första. Så pass illa att jag måste byta binda med högst två timmars mellanrum. Det händer att jag blöder igenom på natten, något som aldrig har hänt tills nu men det är ju en sak att göra det i sin egen säng där jag kan tvätta allt direkt utan att skämmas och förstörs den så är det ju min egen säng.

Jag planerade resan efter när det skulle vara "säkert" att jag inte har mens men nu verkar den kanske komma precis då för att kroppen gjorde nåt annat än vanligt förra månaden.

Själva resan tar runt 15 timmar med mellanlandning och många flygtimmar. Bara där blir det problem när jag inte kan springa till toaletten hela tiden.

Sen ska vi bo hos vänner i tre nätter. Jag fasar. Både för att inte kunna göra nåt under dagarna som dom har planerat och för att kanske blöda i deras gästsäng.

Jag funderar allvarligt på att ställa in resan men mannen blir jätteledsen när jag säger det då det dessutom är vår första semester tillsammans på 6 år.

Vad kan jag göra? Jag brukar alltid vara hemma bara när mensen kommer för att det är hopplöst att ens gå ut på lunch.

• Svar på tråden Hur reser man med riklig mens?
  • Anonym (CF?)
    Anonym (Ställa in resan?) skrev 2024-09-02 22:00:08 följande:
    Hur reser man med riklig mens?

Jag har väldigt riklig mens första. Så pass illa att jag måste byta binda med högst två timmars mellanrum. Det händer att jag blöder igenom på natten, något som aldrig har hänt tills nu men det är ju en sak att göra det i sin egen säng där jag kan tvätta allt direkt utan att skämmas och förstörs den så är det ju min egen säng.

Jag planerade resan efter när det skulle vara "säkert" att jag inte har mens men nu verkar den kanske komma precis då för att kroppen gjorde nåt annat än vanligt förra månaden.

Själva resan tar runt 15 timmar med mellanlandning och många flygtimmar. Bara där blir det problem när jag inte kan springa till toaletten hela tiden.

Sen ska vi bo hos vänner i tre nätter. Jag fasar. Både för att inte kunna göra nåt under dagarna som dom har planerat och för att kanske blöda i deras gästsäng.

Jag funderar allvarligt på att ställa in resan men mannen blir jätteledsen när jag säger det då det dessutom är vår första semester tillsammans på 6 år.

Vad kan jag göra? Jag brukar alltid vara hemma bara när mensen kommer för att det är hopplöst att ens gå ut på lunch.

Cyklo-F tillsammans med binda plus tampong?
    Anonym (CF?) skrev 2024-09-02 22:03:04 följande:
    Cyklo-F tillsammans med binda plus tampong?
    Hur tar man dom? Hur många piller och hur ofta? Funkar dom?
  • Anonym (CF?)
    Anonym (Ställa in resan?) skrev 2024-09-02 22:06:16 följande:
    Hur tar man dom? Hur många piller och hur ofta? Funkar dom?
    Ja, de funkar för mig. Två tabletter tre gånger om dagen.
    Anonym (CF?) skrev 2024-09-02 22:09:46 följande:
    Ja, de funkar för mig. Två tabletter tre gånger om dagen.
    Det blir rejält mycket mindre blödning eller?

Jag får ta såna då om det vill sig så illa att den kommer på resan. Hoppas att jag slipper blodpropp bara eftersom att det är en medicin som får blodet att koagulera och jag ska flyga många timmar. Död
  • Anonym (I)

Har du provat menskopp?
    Jag som blöder igenom största tampongen på 2 timmar klarar 4-5 timmar med menskopp, brukar tömma den vid lunch och sen när jag kommer hem efter jobbet. Kan sova med den. Vill man ha extra trygghet så kan man ha menstrosa också.
    Vissa dagar har jag glömt av att jag haft mens, sån befrielse. Och de dagar jag blöder mindre så räcker det att tömma den efter jobbet.

• Anonym (Puma)

Ja cyklo-f funkar. Jag har ännu värre. Har tampong o binda o första dagen är de minst en gång i timmen 

Anonym (I) skrev 2024-09-02 22:16:42 följande:

Har du provat menskopp?
    Jag som blöder igenom största tampongen på 2 timmar klarar 4-5 timmar med menskopp, brukar tömma den vid lunch och sen när jag kommer hem efter jobbet. Kan sova med den. Vill man ha extra trygghet så kan man ha menstrosa också.
    Vissa dagar har jag glömt av att jag haft mens, sån befrielse. Och de dagar jag blöder mindre så räcker det att tömma den efter jobbet.

Aldrig provat en sån men det lät intressant.
    Anonym (Puma) skrev 2024-09-02 22:17:23 följande:

Ja cyklo-f funkar. Jag har ännu värre. Har tampong o binda o första dagen är de minst en gång i timmen 

Låter verkligen hemskt. Har du också myom? Hur mycket minskar Cyklo-F mängden på ett ungefär? 25, 50%?

Jag avskyr tampong men måste nog använda det och binda om det nu sammanträffar så illa som med resan.
  • Anonym (Bit)

Det finns läkemedel som skjuter upp mensen.
    om du inte kan eller vill ta det är väl kombon menstrosa, binda och tampong ett alternativ. 

• Anonym (Det funkar)

När jag var i din sits räckte inte 2 cyklo f men med 2,5 st minskade blödning med 90%, tips från gym rena drömmen men viktigt att ta enligt schema dvs troligen även en dos på natten eller tidig morgon

det var så skönt

gå till gyn så får du dem på recept 

Svar på tråden Hur reser man med riklig mens?