• Anonym (Ts)

Ni med barn som ammade mer än ett år men fasade ned själva...

Ok, snäv fråga kanske men ändå.

Men, ni som ammade era barn över ett år och INTE aktivt fasade ut amningen själva utan lät barnet styra, hur gick det? Hur länge höll ni på?

Har en ettåring som verkar ha ställt in sig på att amma 2-3 ggr per dag och 2-3 ggr per natt nu. Varit så sedan 9 mån ålder ungefär iaf.

Jag vill helst att amningsavslut ska vara barnets, det är ett väldigt närhetssökande barn och amningen har varit det som lugnat på riktigt. 

Men är lite nyfiken att höra, hur blev det för er andra som lät barnen styra? När fick ni sova hela nätter tex?

• Svar på tråden Ni med barn som ammade mer än ett år men fasade ned själva...
  • Goose01

min son fasade ut nattmanglingen själv från 7mån ålder. Han tog bort ett tillfälle i veckan typ. Samma dagtid, vi ammade tills han va 13mån. Provade en kväll att inte erbjuda honom bröstet innan han skulle sova o han frågade inte heller om det. Försökte amma honom dagen efter men då kollade han bara konstigt på mig o undrade vad jag höll på med. Sen blev han super efter några timmar då han hade skadat sig o tänkte att nu vill han säkert amma då han tryckte ansiktet mot brösten, men nepp..såg ut som att han tyckte jag utsatte honom för sexuella trakasserier så det va sista gången jag erbjöd honom o amma.

• Anonym (Mia)

Min äldste son fasade själv ut amningen strax efter sin tvåårsdag. Han hade börjat sova natten igenom, så det tog hand om nattamningarna, och han ville helst ha fullt ös hela dagarna så det fanns inte riktigt tid att sitta och amma då.

Hans lillebror fick jag ta inititativet till att trappa ner för han visade absolut inga tecken på att vilja sluta. 

Svar på tråden Ni med barn som ammade mer än ett år men fasade ned själva...