• Anonym (M3)

Olämplig sjuksköterska

Min fru är gravid och går regelbundet till en sjuksköterska för samtal kring viktnedgång och diabetes. Hon har under tiden blivit gravid. Efter att hon började gå till henne har det kommit fram att den här sjuksköterskan har fått min fru börjat tvivla på vårt äktenskap och har berättat att den här kvinnan har uppmanat min fru att lämna mig för att jag enligt sjuksköterskan drar ned hennes mående och inte avlastar henne och i en stor helhet försämrar hennes psykiska och fysiska hälsa tydligen?! Är det verkligen hennes uppgift att säga det? Jag blir väldigt upprörd och funderar på att anmäla henne för anser att detta är oprofessionellt och inte hennes bord. Hon har berättat för min fru att hon ska skriva in sig hos en barnmorska nu istället och även skickat henne till en kurator. Min fru vill fortsätta gå hos diabetessjuksköterskan ofta som en samtalskontakt vilket stör mig. Hur kan man gå vidare? 

• Svar på tråden Olämplig sjuksköterska
  • Anonym (M3)

Kan också tillägga att jag erbjöds vara med på ett samtal som gick ut på att statuera exempel på hur jag påverkade henne negativt ur ett långsiktigt perspektiv och enligt någon analys hon gjort. Är det verkligen hennes uppgift att göra detta?

• Anonym (Hmm)

Tycker väl den viktigare frågan här är om det ligger något i det hon säger? Jag antar att detta inte heller kommer från ingenstans utan grundar sig i saker som din fru sagt. Eftersom din fru uppenbarligen vill fortsätta träffa denna sköterskan anser hon ju inte heller att hon är oprofessionell eller har fel? Verkar som att ni har bekymmer i er relation och en parterapeut eller liknande kanske skulle vara en idee? 

• Anonym (Architect's daughter)

Kan du vara en feeder?

• Anonym (Hm)

Kan det vara så att din fru öppnat upp sig om hur hon känner för sjuksköterskan men inte vågar göra det till dig? Eftersom hon fortfarande vill ha sjuksköterskan kvar som samtalskontakt måste hon ju känna att hon får ut något av deras samtal.

• Lynx123

Känns som att din fru behöver någon att prata med. Är du lyhörd när det kommer till hur hon egentligen mår? Sjuksköterskan lär ju inte ge henne sådana råd för inte...

• Tecum

Be att få följa med på samtal och ge din version av saken. Något skaver hos din fru och det måste redas ut.

Men att uppmana din fru att skiljas under graviditeten är ett drastiskt steg och bara motiverat om det finns misshandel i relationen. Finns det något sådant?

• Anonym (orion)
    Anonym (M3) skrev 2024-09-02 20:05:55 följande:

Hur kan man gå vidare? 

Rätt så självklart att sjuksköterskan aldrig uppmanat din fru att lämna dig för såna saker som bristande avlastning och stöd. Det vore helt oprofessionellt. Det är din fru som väljer att använda henne som auktoritet för att ventilera sitt egna missnöje. Fokusera på detta missnöje, befogat eller ej, och strunta i sjuksköterskan.
Svar på tråden Olämplig sjuksköterska