• Anonym (Lunar)

10-12 dagar umgänge per månad...

Hej!
    Endast ni som med säkerhet vet:
    Ni som har umgänge med era barn 5 dagar per 14 dagar. D v s 5 dagar ena veckan och 0 dagar andra veckan, räknas det som växelvis boende? Slipper ni betala underhåll? 

Jag ska ha mina barn 5 dagar uppdelat på två vecor o s v. Det blir de flesta månaderna 10-11 dagar, men ett par-tre månader om årer blir det 12 dagar. 13 dagar en månad. 

Jag har läst att 12 och mer räknas som växelvis men räknar försäckringskassan ut ett snitt eller behöver jag inte betala underhåll dem månaderna som blir 12 dagar och mer? 
    Svara bara ni som verkligen vet. 

Och hur blir det med barnbidraget?

• Svar på tråden 10-12 dagar umgänge per månad...
  • Anonym (KL)

Finns inga glasklara regler men antagligen tillämpas nedanstående i ditt fall. Kommer från Försäkringskassan. Underhållningsbidrag brukar beräknas över totalt umgänge dvs ett år. Det ändras inte varje månad annat än genom nedanstående. 

Avdrag från underhållsbidraget när barnet tillfälligt bor hos dig

Om barnet tillfälligt bor hos dig, har du rätt att göra avdrag från underhållsbidraget. Det kallas umgängesavdrag. Du får göra umgängesavdrag om barnet bor hos dig

i minst sex dygn under en och samma kalendermånad, eller

i minst fem dygn i följd.

Umgängesavdraget är 1/40 per dag av det belopp du betalar per månad i underhållsbidrag. Om du till exempel betalar 1 300 kronor i månaden så ska du betala 32 kronor mindre för varje dygn som barnet har bott hos dig. (1 300 / 40 = 32)

• Anonym (KL)

Barnbidraget går till boendeföräldern eller delas 50/50 vid växelvis boende. 

• Anonym (Lunar)
    Anonym (KL) skrev 2024-09-02 18:46:16 följande:

Barnbidraget går till boendeföräldern eller delas 50/50 vid växelvis boende. 

Ja, så långt är jag med. Men hur räknas den uppdelningen jag nämnde? Där en har barnen 5 dygn ena veckan och 0 den andra. D v s c a 10-11 dagar i månaden. 
  • Anonym (I)

Har man sitt barn fler än 6 dygn per månad betalar man inte underhåll. 

• Anonym (Bonusmamma)

När min man hade sina barn tisdag-söndag varannan vecka fick han betala underhåll. Försäkringskassan sa att det inte spelade någon roll att barnen nästan bodde våxelvist. 

Svar på tråden 10-12 dagar umgänge per månad...