• Anonym (TS)

Barn under 2 år ska inte använda skärm alls!

Nu kom Folkhälsomyndighetens rekommendaktioner idag om skärmtid för barn och unga. 

och det är tydligt att barn under två år ska inte använda skärm alls. Så nu kanske alla bebisar som sitter med mobiler i barnvagnen försvinner eftersom deras föräldrar inser att de gör totalt fel. 

man kan ju hoppas att stigmat blir så pass stort att göra så att det upphör. Man ser ju ettåringar med mobiler i handen i vagnen både i mataffären, på promenad i villaområdet, när de är och tittar på syskonets fotbollsmatch osv. Massor med tillfällen när det är helt absurt. 

det måste gå att underhålla små barn på andra sätt eller så stannar man hemma. Lite leksaker i vagnen tex? 

• Svar på tråden Barn under 2 år ska inte använda skärm alls!
  • Anonym (A)
    Anonym (TS) skrev 2024-09-02 10:24:52 följande:
    Barn under 2 år ska inte använda skärm alls!

Nu kom Folkhälsomyndighetens rekommendaktioner idag om skärmtid för barn och unga. 

och det är tydligt att barn under två år ska inte använda skärm alls. Så nu kanske alla bebisar som sitter med mobiler i barnvagnen försvinner eftersom deras föräldrar inser att de gör totalt fel. 

man kan ju hoppas att stigmat blir så pass stort att göra så att det upphör. Man ser ju ettåringar med mobiler i handen i vagnen både i mataffären, på promenad i villaområdet, när de är och tittar på syskonets fotbollsmatch osv. Massor med tillfällen när det är helt absurt. 

det måste gå att underhålla små barn på andra sätt eller så stannar man hemma. Lite leksaker i vagnen tex? 

Håller med, det är sorgligt att se.

Samma sak i på lekplatserna, barnen sitter i sandlådan och tittar upp och ser mest en massa vuxna med mobiler. Ganska skrämmande att betrakta. 
  • Anonym (Pappa till tre barn)

Snackade med en pappa som ville trycka upp T-shirts med rekommenderad skärmtid på ryggen samt förslag på vad man kan göra istället. Kanske vore något för att få andra föräldrar att tänka till.

• Anonym (S)

Ja det går definitivt att roa barn utan skärmar. Dock är jag inte totalt emot skärmar och tänker att man måste ha sunt förnuft. Mina barn får så sällan se på skärmar att jag glömmer bort det nästan helt och hållet. De har aldrig fått sitta i barnvagnen med mobilen dels för att jag är rädd om min mobil och jag vill att de ska kunna vara nöjd med att se vad som händer runt omkring dom. De enda min 2 åring får göra på min mobil är att jag visar bilder från förskolans blogg så hon får se sig själv och sina kompisar. Hon tycker det är roligt. Jag blir irriterad på min mamma också för att så fort hon är här ska telefonen tryckas ner i händerna på barnen. Nu är hon så stolt för att hon lärt 2 åringen att spela på mobilen. Sen när vi är där är TVn konstant på med barnprogram. Vi har börjat stänga av och är ute mer på annat. 

Men däremot starta TVn ibland tycker jag inte alls är fel. Våra barn kanske får se på tv i snitt en halvtimme/timme i månaden. De kommer inte lida för det. Men de leker faktiskt hellre med varandra och sina saker. Ute mycket och när de ledsnar där kan man roa på annat sätt men oftast är dom små nöjd i bara barnvagnen också. 

Nyttigt att lära barnen att vi inte ständigt behöver aktivera hjärnan.

• Spucks

Mitt äldsta barn är 19 år, att barn under två år inte ska ha några skärmar sas redan då. Att föräldrar ignorerar alla rekommendationer och all forskning kring skärmar handlar inte om okunskap utan om ignorans.

• Anonym (Bure)

Ängsliga Sverige har haft så svårt med detta av rädsla för att skamma (lata) småbarnsföräldrar . Men jag hoppas det kan gå att vända åt rätt håll nu.

Svar på tråden Barn under 2 år ska inte använda skärm alls!