• Anonym (Tröttmamma)

Treåring, jag är SÅ trött

Jag har en treåring och jag vet att de är intensiva. Men det är verkligen SÅ kämpigt nu. Allt, precis allt blir risk för sammanbrott. Allt, precis allt blir trots.

Det ska klättras på stolar vid mat, och då har han ramlat av och då blir det ju gråt av det. Men att säga till skapar en kedja av trots. Då ska han stå upp, sitta bakfram, inte äta, ha mer mjölk, sen springa iväg. Då plockas maten bort, men då blir det skrik att få mat. 

Sen ska det bråkas med lillasyskonet, för att han vet han inte får slåss. Sen är det skrik om att gå ut, skrik om att gå in. Protester mot ytterkläder, och protester mot att inga ytterkläder togs på.

Ja, såhär tragglar vi på. ALLT blir skrik,besvikelser och trots vissa dagar känns det som.

Vi har väldigt rutinmässiga dagar, vi berättar i förväg när vi ska byta aktivitet. Vi har ingen skärmtid som kan bli triggande utan vi gör verkligen klassisk lek som Duplo, tåg, fotboll, sandlåda mm. 

ÄR det här bara en fas? Vissa dagar känns det som jag blir tokig av att gå på äggskal för att precis allt blir ett NEJ och skrik

• Svar på tråden Treåring, jag är SÅ trött
  • Anonym (Katta)

Följer då vi har likadant här hemma just nu. 

• Anonym (en fas och önskan att bli sedd)

Det är en fas. Det är också en önskan att få bli sedd, till vilket pris som helst, allt fokus, utan syskon. Har han någon ensamtid med en förälder, eller annan nära vuxen, mormor/morfar, farmor/farfar?

Men, ja, mestadels är det ju treårstrots.

• Anonym (Tröttmamma)
    Anonym (en fas och önskan att bli sedd) skrev 2024-09-01 22:31:03 följande:

Det är en fas. Det är också en önskan att få bli sedd, till vilket pris som helst, allt fokus, utan syskon. Har han någon ensamtid med en förälder, eller annan nära vuxen, mormor/morfar, farmor/farfar?

Men, ja, mestadels är det ju treårstrots.

Ja, ensamtid med båda föräldrar varje dag.
  • Anonym (Ta det lugnt)

Försök att inte lägga så stor vikt vid trotset. Det är ju inte så att treåringen beter sig som hen gör för att göra livet jobbigt för dig, även om det kan kännas så ibland. Det är ju en utveckling alla måste gå igenom, och det kommer att komma massor av sådana faser. 

Det som är jobbigt med de minsta barnens är att man inte kan gå därifrån så det gäller att försöka hitta sitt eget lugn i stunden. Och sänka sina förväntningar på hur barnet kommer att bete sig. Utgå från att det kommer bli kaos flera gånger per dag samtidigt som du förstärker det positiva. 

Jag brukade sjunga när jag höll på att bli galen. Då blev jag på bättre humör. 

• Anonym (Tröttmamma)
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2024-09-01 23:43:20 följande:

Försök att inte lägga så stor vikt vid trotset. Det är ju inte så att treåringen beter sig som hen gör för att göra livet jobbigt för dig, även om det kan kännas så ibland. Det är ju en utveckling alla måste gå igenom, och det kommer att komma massor av sådana faser. 

Det som är jobbigt med de minsta barnens är att man inte kan gå därifrån så det gäller att försöka hitta sitt eget lugn i stunden. Och sänka sina förväntningar på hur barnet kommer att bete sig. Utgå från att det kommer bli kaos flera gånger per dag samtidigt som du förstärker det positiva. 

Jag brukade sjunga när jag höll på att bli galen. Då blev jag på bättre humör. 

Jo, så är det. Kämpigt när barnet får såna sammanbrott att han blir okontaktbar nästan. Svårt att bemöta.
Svar på tråden Treåring, jag är SÅ trött