• Anonym (Nyfiken)

Omskärelse, accepterat?

Jag har en liten undran hur människor egentligen ser på omskärelse på bebisar.. 
    jag och min kille pratade under graviditeten att Våran son ska bli omskuren, för honom som kommer ifrån ett afrikanskt land där det är tradition att bli omskuren är det såklart en självklarhet, jag är lite med 50/50, jag vill dels för att det är lättare att hålla rent men också för att jag själv tycker det ser trevligare ut om man ska tänka lite egoistiskt, men det känns så oaccepterat i Sverige? Jag Har läst och hört många negativa tankar, men det är så vanligt i USA tillexempel 

Så hur ser ni på det? vad är era tankar

• Svar på tråden Omskärelse, accepterat?
  • Anonym (Sancreek)

Ja, det är oacceptabelt i Sverige men inte i usa

• Pixxel

Jag tycker inte det är OK med omskärelse på varken pojkar eller flickor, det är helt sjukt att det är lagligt på pojkar. Medicinska skäl undantag såklart.

• Anonym (Nyfiken)
    Pixxel skrev 2024-09-01 18:18:03 följande:

Jag tycker inte det är OK med omskärelse på varken pojkar eller flickor, det är helt sjukt att det är lagligt på pojkar. Medicinska skäl undantag såklart.

Förstår! håller helt klart med om att omskärlelse på flickor är oacceptabelt då det påverkar hur dom kissar osv, gör ju ont konstant. Men på killar påverkas dom ju inte på samma sätt?
  • flemens
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-09-01 18:20:18 följande:
    Förstår! håller helt klart med om att omskärlelse på flickor är oacceptabelt då det påverkar hur dom kissar osv, gör ju ont konstant. Men på killar påverkas dom ju inte på samma sätt?
    Det är möjligt, men det perversa med detta medeltida stympande av pojkars penisar är ju själva omskärelsen i sig som inte har någonting att göra i ett civiliserat samhälle.
  • Pixxel
    Det påverkar den sexuella njutningen som äldre. Tar man bort förhuden så blir penisen mindre känslig och det blir mindre skönt. Tänk på det och säg det till din man.
  • Anonym (U)

Det är ju olika i olika grupper hur man ser på det. Personligen tycker jag att det är idiotisk barnmisshandel. Att sätta kniven i små fina friska barnkroppar helt i onödan kommer jag aldrig att förstå vitsen med. Vill pojken bli omskuren kan han göra det som vuxen när han själv väljer smärtan och annat som det medför. 

• Mrs Moneybags

Jag var lite i din sits då min sons pappa är amerikan och där är ju de flesta män omskurna. Han ville nog gärna att vår son skulle omskäras. Jag var med på det ett tag men nej. Jag kunde inte tänka mig att göra ett helt onödigt ingrepp på mitt barn utan mitt barns medgivande. Han får göra som han vill när han är 18. Men fram till dess får han vara intakt och inga bitar av kroppen ska skäras bort om det inte är medicinskt motiverat. 

Det varierar som sagt mycket mellan olika kulturer om detta. I Afrika och Mellanöstern och USA tex är det fullt accepterat.

Det finns ingen anledning i min värld att göra min sons penis snygg eller något annat som jag faktiskt tycker är lite löjligt och oviktigt? Den kvinna som kommer att älska honom kommer älska honom oavsett. Hoppas jag. 

Och jag har en killkompis som är halvafrikansk som jag själv och extremt besviken på att han är omskuren. Han har inte gått in på detaljer men han är helt emot. Som kvinna kan jag bara lyssna och lära.

Bara mitt inlägg i debatten?

• Anonym (Nyfiken)
    Pixxel skrev 2024-09-01 18:28:02 följande:
    Det påverkar den sexuella njutningen som äldre. Tar man bort förhuden så blir penisen mindre känslig och det blir mindre skönt. Tänk på det och säg det till din man.
    jag har aldrig varit med en kille som inte är omskuren, och de killar jag varit med har aldrig haft något problem med njutning, inkl min kille
    men jag tar till mig infon jag får, vi har inte helt bestämt heller, därför jag tycker det är intressant att höra vad andra tycker. 
  • Anonym (Sancreek)
    Låt pojken göra valet själv i så fall som vuxen. Jag menar han kan ju inte få tillbaka det ni skar bort från honom som bebis.
  • Anonym (Nyfiken)
    Mrs Moneybags skrev 2024-09-01 18:29:50 följande:

Jag var lite i din sits då min sons pappa är amerikan och där är ju de flesta män omskurna. Han ville nog gärna att vår son skulle omskäras. Jag var med på det ett tag men nej. Jag kunde inte tänka mig att göra ett helt onödigt ingrepp på mitt barn utan mitt barns medgivande. Han får göra som han vill när han är 18. Men fram till dess får han vara intakt och inga bitar av kroppen ska skäras bort om det inte är medicinskt motiverat. 

Det varierar som sagt mycket mellan olika kulturer om detta. I Afrika och Mellanöstern och USA tex är det fullt accepterat.

Det finns ingen anledning i min värld att göra min sons penis snygg eller något annat som jag faktiskt tycker är lite löjligt och oviktigt? Den kvinna som kommer att älska honom kommer älska honom oavsett. Hoppas jag. 

Och jag har en killkompis som är halvafrikansk som jag själv och extremt besviken på att han är omskuren. Han har inte gått in på detaljer men han är helt emot. Som kvinna kan jag bara lyssna och lära.

Bara mitt inlägg i debatten?

Tack för svar! 
    lite så jag också tänker, tycker det är jättejobbigt att tänka att min son ska genomgå ett sånt ingrepp när han är så himla liten. Det som isåfall känns lite bättre är ju att småbarn läker snabbare än än vuxen man. 

Ja, känns ju såklart löjligt att genomgå det endast för att det ska se snyggt ut. Tror jag kanske är mer bekvämt med omskuren då jag aldrig sett en snopp som inte är det.. 

Svar på tråden Omskärelse, accepterat?