• Anonym (Molly)

Hur vettigt är social smidighet?

Jag börjar nästan ifrågasätta det här med att vara socialt smidig. Man ska inte säga saker som är helt uppenbara för man ska inte göra någon obekväm. 

Detta innebär att man vet att en anhörig misshandlar sin partner. Han har berättat om detta själv. Detta ska vi inte göra något åt, det är deras relation och ingen ska lägga sig i.

En annan person super sig redlös framför barnen. Vi ska inte göra någon orosanmälan. 

Grannen kommer över och är aspackad, alltid när vi ser grannen sitter denne med en öl på sin tomt även om klockan är 10:00 en tisdag. Barnen verkar må riktigt dåligt, men vi ska inte göra något, det är inte vår uppgift. Jag ska inte heller säga till att du har inte funderat på att minska din konsumtion. Man ska inte prata om detta alls utan helst ska jag fråga vad personen tycker man ska kombinera olika vinsorter med. 

Jag kan inte se något positivt alls med detta. Ändå så är det här som förväntas av mig. 

Vem tjänar på den här sociala smidigheten? Det är ändå jag som sedan utsätts för en fara i trafiken när grannen som är full konstant tar bilen till olika ställen? det utsätter mig och andra människor för risker? men vi ska inte stöta oss med folk så då ska jag vara tyst?. 

• Svar på tråden Hur vettigt är social smidighet?
  • Grodbollen88

Oj det där tycker jag inte är "social smidighet" (vem har sagt att du inte ska säga till?).

Alltså när jag tänker social smidighet tänker jag mer saker som att inte säga till sin nyklippta kompis att hon är ful i håret (om hon verkar nöjd med frisyren) eller att typ svara hej tillbaka när folk hejar på en fast man inte känner varandra.

Det där tycker jag absolut man får/ska säga till om.

• Anonym (Molly)
    Grodbollen88 skrev 2024-08-31 20:43:44 följande:

Oj det där tycker jag inte är "social smidighet" (vem har sagt att du inte ska säga till?).

Alltså när jag tänker social smidighet tänker jag mer saker som att inte säga till sin nyklippta kompis att hon är ful i håret (om hon verkar nöjd med frisyren) eller att typ svara hej tillbaka när folk hejar på en fast man inte känner varandra.

Enligt min man så skapar jag dålig stämning när jag bara kritiserar detta till honom. Jag ska bara le och följa med för att inte skapa en dålig situation. Märker jag av sånna här saker så ska jag prata om vädret, fråga om deras hobbys eller bara vara extremt neutral. Jag kan inte finna det rogivande att umgås med folk där jag ska bevittna misär och så ska jag bara le och småprata om väder och vind. 
  • Grodbollen88

Då håller jag verkligen inte med din man. 

Jag tycker det behövs civilkurage och folk som vågar säga till.

• Körsbärsdalen

Jag tror inte att du vet vad sociala färdigheter handlar om. I korthet: håll tyst om du inte har något snällt att säga SÅ LÄNGE DET INTE SKADAR NÅGON ANNAN. Har du däremot vetskap om att barn far illa när de bor med sin alkoholiserade far, då är der SOCIALT SMIDIGA  att kontakta socialen. 

• Anonym (Ullis)
    Grodbollen88 skrev 2024-08-31 20:43:44 följande:

Instämmer helt i detta. Att vara smidig socialt har ingenting med att flagga för misshandel/missbruk/barn i eventuell fara - det bör varje vettig människa göra.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Ullis) skrev 2024-08-31 21:08:20 följande:
    Instämmer helt i detta. Att vara smidig socialt har ingenting med att flagga för misshandel/missbruk/barn i eventuell fara - det bör varje vettig människa göra.
    Du vet om att ett fåtal människor gör detta trots att de vet. Varför?? 
  • Fiona M
    Anonym (Molly) skrev 2024-08-31 20:59:17 följande:
    Enligt min man så skapar jag dålig stämning när jag bara kritiserar detta till honom. Jag ska bara le och följa med för att inte skapa en dålig situation. Märker jag av sånna här saker så ska jag prata om vädret, fråga om deras hobbys eller bara vara extremt neutral. Jag kan inte finna det rogivande att umgås med folk där jag ska bevittna misär och så ska jag bara le och småprata om väder och vind. 
    Om du kritiserar honom eller bara gnäller till honom istället för dem det gäller så kan jag förstå att han reagerar.
  • Anonym (Molly)
    Fiona M skrev 2024-08-31 21:13:07 följande:
    Om du kritiserar honom eller bara gnäller till honom istället för dem det gäller så kan jag förstå att han reagerar.
    Det handlar inte om det. Han sätter munkavel på mig, han har gjort detta efter att jag påtalat en sak vid ett tillfälle. Vi var inte bjudna till den familjen efter det och det var mitt fel?. Så nu är han tydlig med att jag enbart får prata om väder och liknande när vi är bortbjudna och med grannar. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Molly) skrev 2024-08-31 21:10:31 följande:
    Du vet om att ett fåtal människor gör detta trots att de vet. Varför?? 
    Fast det beror inte på att de är socialt smidiga. Du har missuppfattat begreppet. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Molly) skrev 2024-08-31 21:15:57 följande:
    Det handlar inte om det. Han sätter munkavel på mig, han har gjort detta efter att jag påtalat en sak vid ett tillfälle. Vi var inte bjudna till den familjen efter det och det var mitt fel?. Så nu är han tydlig med att jag enbart får prata om väder och liknande när vi är bortbjudna och med grannar. 
    Och du är tillsammans med honom för att?
  • Anonym (F)
    Anonym (Molly) skrev 2024-08-31 21:15:57 följande:
    Men du vet väl själv vad som är rätt och fel? Missförhållanden kan påpekas på olika sätt, men det kan också vara så att din man är en flat person som det finns alldeles för många av. 
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Oj) skrev 2024-08-31 21:41:14 följande:
    Fast det beror inte på att de är socialt smidiga. Du har missuppfattat begreppet. 
    Vad menar du att det beror på då? Man vill inte stöta sig med folk för att? 
Svar på tråden Hur vettigt är social smidighet?