Hur vettigt är social smidighet?
Jag börjar nästan ifrågasätta det här med att vara socialt smidig. Man ska inte säga saker som är helt uppenbara för man ska inte göra någon obekväm.
Detta innebär att man vet att en anhörig misshandlar sin partner. Han har berättat om detta själv. Detta ska vi inte göra något åt, det är deras relation och ingen ska lägga sig i.
En annan person super sig redlös framför barnen. Vi ska inte göra någon orosanmälan.
Grannen kommer över och är aspackad, alltid när vi ser grannen sitter denne med en öl på sin tomt även om klockan är 10:00 en tisdag. Barnen verkar må riktigt dåligt, men vi ska inte göra något, det är inte vår uppgift. Jag ska inte heller säga till att du har inte funderat på att minska din konsumtion. Man ska inte prata om detta alls utan helst ska jag fråga vad personen tycker man ska kombinera olika vinsorter med.
Jag kan inte se något positivt alls med detta. Ändå så är det här som förväntas av mig.
Vem tjänar på den här sociala smidigheten? Det är ändå jag som sedan utsätts för en fara i trafiken när grannen som är full konstant tar bilen till olika ställen? det utsätter mig och andra människor för risker? men vi ska inte stöta oss med folk så då ska jag vara tyst?.