• Putte88

Rimlig ingångslön?

Hej!

Jag har fått ett erbjudande från ett rekryteringsbolag nyligt om utbildning plus jobb som fältmekaniker på tunga industrimaskiner. Såhär ser det ut;

*4 månaders betald utbildning där jag får 15.000 kronor i månaden under studietiden. 
    * garanterad anställning som mekaniker på CAT efter utbildning ,på valfri ort. 
    * 30.000 ingångslön med krav att jobba 18 månader minst som avbetalning av studielönen som är 15.000 kronor / mån i 4 månader (alltså 60.000 totalt). Avslutar jag jobbet före 18 månader gått så måste jag betala tillbaka det som är kvar av beloppet.

Tycker ni detta låter som en rimlig lön? Jag tycker 30.000 lät som lågt men samtidigt är det kort utbildning och jag har inte erfarenhet alls av yrket. Finns det någon fälla med upplägget om betald studielön? Vad ska jag tänka på?

Mvh

• Svar på tråden Rimlig ingångslön?
  • MammaKajsa

Jag googlade lite snabbt på bilmekaniker lön, och enligt Ratsit ligger medellönen på 31 900 kr. Det gör att det låter mycket rimligt med en ingångslön på 30.000 kr när man är helt ny i yrket.

Det jag tänker du ska tänka på innan du startar är om det här verkligen är något du vill göra? Är det så att du är teknisk och gillar att meka tycker jag det låter som ett jättebra tillfälle för dig att få en gratis utbildning och helt ok lön i ett och ett halvt år. Efter introduktionstiden kan du säkert förhandla om lönen, och få upp den mer. Lycka till!

• Studentpappa
    MammaKajsa skrev 2024-08-31 14:10:11 följande:

Jag googlade lite snabbt på bilmekaniker lön, och enligt Ratsit ligger medellönen på 31 900 kr. Det gör att det låter mycket rimligt med en ingångslön på 30.000 kr när man är helt ny i yrket.

Det jag tänker du ska tänka på innan du startar är om det här verkligen är något du vill göra? Är det så att du är teknisk och gillar att meka tycker jag det låter som ett jättebra tillfälle för dig att få en gratis utbildning och helt ok lön i ett och ett halvt år. Efter introduktionstiden kan du säkert förhandla om lönen, och få upp den mer. Lycka till!

Att jobba i fält med grävmaskiner etc. är ju inte samma som att vara bilmekaniker på verkstad. Gissningsvis är det ganska lätt att få bättre betalt som fältmek som reser.
    Ride it like you stole it
  • MsM84

Du får tänka på att under de 18 månaderna betalar du av för utbildningen . Efter den tiden kommer du säkert kunna höja lönen flera tusen. Tänk också på att normalt sett lånar man för utbildning istället för att bli betald.

• Anonym (Elisa)

Kör?

Du får en betald utbildning (om du klarar dig på 15000 före skatt?)

Du får garanterat jobb

Jobbet ger bra erfarenhet 

Om du hittar ett bättre betalt jobb inom 18 månader så är det inte jättemycket att betala tillbaka det som är kvar av 60000.

Om du stannar kvar 18 mån så blir det knappt 2 år av ditt liv du lägger på detta och du kan ju redan nu kolla upp vad lönerna ligger på för en som har 1,5 års erfarenhet av jobbet.

Du kan också gå med i a-kassan och hinner jobba upp villkoret för a-kassa om du skulle stå utan jobb efter att de 18 mån har gått (eller är det fast?)

(Obs kolla bara upp garanterat jobb på valfri ort, det kanske inte finns på exakt alla orter?)

• Anonym (Elisa)
    Studentpappa skrev 2024-08-31 16:35:10 följande:
    Att jobba i fält med grävmaskiner etc. är ju inte samma som att vara bilmekaniker på verkstad. Gissningsvis är det ganska lätt att få bättre betalt som fältmek som reser.
    Efter utbildning och 18 mån erfarenhet.
    Det kanske inte är så jättelätt att få bra betalt som fältmekaniker helt utan detta?
  • Pixxel

Det är ingen bra lön, men inte usel heller. Sedan beror det på vart du bor också, på landsbygden eller en mindre stad är den mer normal.

I Stockholm kräver man mer.

• Studentpappa
    Anonym (Elisa) skrev 2024-08-31 16:47:20 följande:
    Efter utbildning och 18 mån erfarenhet.
    Det kanske inte är så jättelätt att få bra betalt som fältmekaniker helt utan detta?
    Näe, säkert inte om du inte gått praktiskt gymnasium eller redan arbetar med något liknande. 
  • Putte88

Det gäller alltså valfri ort vart Caterpillar har verksamhet. Vi pratar om Norrland nu, så lönen vet jag är lägre än om det varit i södra delen av landet.

Vet inte om det är ett nytt koncept men jag personligen har inte hört om utbildningar vart man får betalt för att studera och sen en garanterad tillsvidareanställning på heltid. Tycker det låter som en rätt schysst deal. Har erfarenhet av industri, inte som mekaniker, men tänker att jag kanske har nytta från det ändå. 

Som ni säger så kanske man kan få upp lönen några tusenlappar efter dom 18 månaderna har gått. Tänker mig att man kanske kan komma upp kring 35.000 efter något år om man gör ett bra arbete.

• Studentpappa
    Putte88 skrev 2024-08-31 18:16:42 följande:

Det gäller alltså valfri ort vart Caterpillar har verksamhet. Vi pratar om Norrland nu, så lönen vet jag är lägre än om det varit i södra delen av landet.

Vet inte om det är ett nytt koncept men jag personligen har inte hört om utbildningar vart man får betalt för att studera och sen en garanterad tillsvidareanställning på heltid. Tycker det låter som en rätt schysst deal. Har erfarenhet av industri, inte som mekaniker, men tänker att jag kanske har nytta från det ändå. 

Som ni säger så kanske man kan få upp lönen några tusenlappar efter dom 18 månaderna har gått. Tänker mig att man kanske kan komma upp kring 35.000 efter något år om man gör ett bra arbete.

Det kan du garanterat, en resande fältmekaniker eller om du söker dig mot gruvindustrin lär tjäna bra. Det kommer ju innebära traktamenten och övertid+ ob också.
Svar på tråden Rimlig ingångslön?