• Tusenskönan86

Jobbsök-när ska man säga att man vill jobba deltid?

Jobbar 80% på mitt nuvarande arbete men har egentligen en heltidstjänst men har förkortning av arbetstid pga småbarnsförälder. Har börjat se mig om efter ett nytt jobb och de flesta är ju en heltidstjänst men jag vill fortsätta jobba 80%. Ska man nämna detta redan i ansökan, på intervjun eller när man fått tjänsten? Vill ju inte riskera att bli bortsållad direkt om man skriver det i ansökan, men samtidigt känns det dumt att inte säga det förrän man blivit erbjuden jobbet ?By the way så vill jag inte arbeta heltid utan 80%? .
    Som småbarnsförälder har jag rätt till förkortad arbetstid men det är kanske först när man är anställd man kan be om det? 

• Svar på tråden Jobbsök-när ska man säga att man vill jobba deltid?
  • Anonym (...)

Säg direkt i ansökan, jag hade inte uppskattat att gå igenom hela processen och fått veta när papprena är skrivna, ja du har rätt att gå ner i tid men var ärlig från början, om  vi annonserar efter en heltidstjänst så är det ju det vi behöver, annars hade vi väl skrivit deltid, det kommer säkert ta bort några av dina chanser men jag som chef hade uppskattat ärligheten

• Dexter dot com

Självklart är du ärlig direkt under intervjun. Verksamheten behöver ju uppenbarligen en heltid så ställ inte till det med att hävda din rätt till deltid efter du blivit anställd.

• Anonym (Mia)

Förtroende på en arbetsplats går åt två håll. Jag vill ha förtroende för min chef, och att chefen ska ha förtroende för mig! Att vara ärlig känns väldigt viktig i en intervju. Precis som du inte vill att chefen ska sitta och undanhålla saker som ingår i tjänsten du söker, så ska du inte undanhålla den arbetstid du önskar.

• Anonym (Mie)

Håller inte med. Jag tycker du ska söka på samma premisser som alla andra. För du vill ju ha en heltidstjänst i botten. Vem vet hur länge du vill jobba just 80? Om ett halvår kanske du behöver gå upp till 100 av ekonomiska skäl, din partner blir arbetslös eller vad som helst. Jag har tagit upp frågan i samband med att jag blivit erbjuden tjänsten, innan jag tackat ja. Fast då har jag iofs frågat hur de ställer sig till det (väl medveten om mina rättigheter dock), och väl tänkt att jag skulle kunna jobba mer en period och se hur det går, ifall de är kinkiga. Det har inte varit några som helst problem. Nu har jag f ö gått upp till 90, passar oss i familjen bra  just nu med två som jobbar 90 och saxar lite.

• Anonym (J)

Som anställande chef skulle jag bli oerhört irriterad om vi kommit överens om 100% och den anställde direkt kräver sin rätt till 80%.
    Många jobba kan göras om till 80% även om de annonseras som 100%. Är du rätt person är behöver det inte vara något problem att redan vid första intervju säga att du vill jobba 80%.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Mie) skrev 2024-08-31 12:51:30 följande:

Håller inte med. Jag tycker du ska söka på samma premisser som alla andra. För du vill ju ha en heltidstjänst i botten. Vem vet hur länge du vill jobba just 80? Om ett halvår kanske du behöver gå upp till 100 av ekonomiska skäl, din partner blir arbetslös eller vad som helst. Jag har tagit upp frågan i samband med att jag blivit erbjuden tjänsten, innan jag tackat ja. Fast då har jag iofs frågat hur de ställer sig till det (väl medveten om mina rättigheter dock), och väl tänkt att jag skulle kunna jobba mer en period och se hur det går, ifall de är kinkiga. Det har inte varit några som helst problem. Nu har jag f ö gått upp till 90, passar oss i familjen bra  just nu med två som jobbar 90 och saxar lite.

Om man jobbar 80% pga barn så har man ändå en 100% tjänst i botten.
  • Anonym (...)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-31 13:02:32 följande:
    Ok, tack för att du förtydligade detta?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (...) skrev 2024-08-31 13:06:07 följande:
    Ok, tack för att du förtydligade detta?
    Varsågod. Eller var du sarkastisk? 
  • Anonym (...)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-31 13:12:03 följande:
    Varsågod. Eller var du sarkastisk? 
    Eh ja det var jag då det är helt irrelevant, det spelar ingen roll vad ts har på pappret då hon vill och kommer enbart jobba 80%, verksamheten får ju inte 100% oavsett vad det står i avtalet
  • Anonym (Mia)
    Anonym (...) skrev 2024-08-31 13:35:40 följande:
    Eh ja det var jag då det är helt irrelevant, det spelar ingen roll vad ts har på pappret då hon vill och kommer enbart jobba 80%, verksamheten får ju inte 100% oavsett vad det står i avtalet
    Fast om du ser det inlägg jag citerade så var det till personen som skrev att ts ju vill ha en heltidstjänst i grunden.

Så jag vet inte riktigt på vilket sätt du menar att mitt inlägg är irrelevant när jag riktade mig till något en annan person skrev?
  • Anonym (Mie)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-31 13:02:32 följande:
    Ja, det var det jag skrev. Man vill ju inte plötsligt börja söka tjänster på 80% bara för att man vill vara föräldraledig en period. Då har man ju inget att återgå till sedan.
  • Anonym (Vildbi)
    Anonym (Mie) skrev 2024-08-31 15:49:23 följande:
    Ja, det var det jag skrev. Man vill ju inte plötsligt börja söka tjänster på 80% bara för att man vill vara föräldraledig en period. Då har man ju inget att återgå till sedan.

Och jag som arbetsgivare är inte intresserad av anställa någon på 100% men som bara vill arbeta 80%. Då erbjuder jag en anställning på 80%. 

Undviker å andra sidan att anställa småbarnsföräldrar. 

• Anonym (Teamis)
    Anonym (Vildbi) skrev 2024-08-31 16:07:16 följande:

Och jag som arbetsgivare är inte intresserad av anställa någon på 100% men som bara vill arbeta 80%. Då erbjuder jag en anställning på 80%. 

Undviker å andra sidan att anställa småbarnsföräldrar. 

Samma här, dessa småbarnsföräldrar är mer belastning än tillgång nio gånger av tio. Deras frånvaro ställer till problem, därför anställer jag inte heller dessa. Eller personer i ålder att skaffa barn, främst kvinnor.

Har inte anställt någon under 45 på många år.
  • Anonym (Ui)

Jag nämner det när de ringer upp efter ansökan. 

Svar på tråden Jobbsök-när ska man säga att man vill jobba deltid?