• Anonym (Mage)

Ni som kör Lchf, keto osv ...

... hur gör ni för att hålla igång magen?

• Svar på tråden Ni som kör Lchf, keto osv ...
  • Anonym (nothing)

Ingenting. Den håller igång sig själv. Det är ju lågkolhydrat, inte fiberfritt. Plus motion på det så håller magen igång.

• Anonym (nothing)

Ingenting. Den håller igång sig själv. Det är ju lågkolhydrat, inte fiberfritt. Plus motion på det så håller magen igång.

• Anonym (Mage)
    Anonym (nothing) skrev 2024-08-30 22:08:30 följande:

Jag tänkte mer på det faktum att protein och ffa fett är mycket svårare/tar mycket längre tid att bryta ned än kolhydrater. Sen blir väl andelen fibrer (vilket ju är kolhydrater) lidande också, iofs, såvida man inte fyller hela den lilla potten tillåtna kolhydrater m fibrer, men det gör man väl inte precis
  • Anonym (nothing)
    Anonym (Mage) skrev 2024-09-01 19:00:03 följande:
    Jag tänkte mer på det faktum att protein och ffa fett är mycket svårare/tar mycket längre tid att bryta ned än kolhydrater. Sen blir väl andelen fibrer (vilket ju är kolhydrater) lidande också, iofs, såvida man inte fyller hela den lilla potten tillåtna kolhydrater m fibrer, men det gör man väl inte precis
    Ingenting jag märker av. Som sagt, magen sköter sig själv.

Fibrer är utöver kolhydrater, eftersom de inte bryts ner på samma sätt. Så de påverkar inte "potten" med kolhydrater. Det är också därför vi i Sverige och andra delar av Europa har fibrer för sig i näringsämnena och inte "varav", som de har i USA bla.
  • Anonym (Mage)
    Anonym (nothing) skrev 2024-09-01 20:07:44 följande:
    Ingenting jag märker av. Som sagt, magen sköter sig själv.

Fibrer är utöver kolhydrater, eftersom de inte bryts ner på samma sätt. Så de påverkar inte "potten" med kolhydrater. Det är också därför vi i Sverige och andra delar av Europa har fibrer för sig i näringsämnena och inte "varav", som de har i USA bla.
    Ja, alltså - fibrer är ju kolhydrater, bara att just de kolhydraterna (precis som du skriver) inte kan brytas ned i samma utsträckning. Anledningen till att vi i Sverige deklarerar dem för sig är väl snarare för att förenkla uträkningen av energivärdet än för att de inte klassas som kolhydrater? Men jag visste inte att fibrer inte räknas in i kolhydratpotten i lchf o liknande, men det låter ju bra 😊
Svar på tråden Ni som kör Lchf, keto osv ...