Leggings/tights
Så, en tanke jag haft ganska länge.. alla har rätt att klä sig hur man vill, men det är ju så att det är vi föräldrar som klär våra barn och på så vis påverkar vi tidigt hur barn klär sig och hur de senare vill klä sig.
Min tanke rör då leggings. Mitt ex insisterade på att börja köpa leggings tidigt till vår dotter (mitt bonusbarn). I mina ögon är leggings väldigt framhävande och har ingen funktion på små barn, vanliga mjukisbyxor/jeans funkar alldeles utmärkt både till pojkar och flickor.
varför vänja sitt barn redan i 5-6 års åldern vid detta plagg? det är inte bara vårt barn jag pratar om för jag ser det överallt, mitt ex reaktion blev väldigt defensiv och hon menar då att det är ett bekvämt plagg, själv anser jag att det inte finns någon poäng med det, det är inte bättre än vanliga byxor.
nu sex år senare klär sig alla barn i hennes ålder i leggings och korta tröjor och deras mammor lika så.
Ur mitt perspektiv; som barn slutade jag med åren att gå t.ex i bara kalsongerna eller i byxor som satt åt för hårt för att jag upplevde det genant när saker syntes där nere. Men tjejer får lära sig tidigt att det är helt normalt att bära plagg som är så tighta att man ser konturerna på allt, sen döljs det heller inte av någon längre tröja eller dylikt utan allt är ute för välden att beskåda, vart enda veck. Jag förstår inte varför man vill gå klädd på det viset, varför vill man att ens barn ska gå klädda på det viset.
jag vill poängtera att jag inte vill förbjuda något att klä sig som de vill, men jag vill förstå varför, jag hade själv varit oerhört besvärad om jag skulle ha ett sådant plagg på mig, hur bekvämt det än skulle vara i övrigt!