• Anonym (Autism)

Autism och arbete anpassningar jobba hemifrån

Hej
    är bra på mitt jobb flerårig utbildning men jag klarar inte det sociala längre alls
    förut (senaste 10 åren) har jag kunnat hantera det men nu har jag kommit till en punkt där det inte går längre känner mig alltid utanför socialt och vet att jag inte passar in och kan sociala språket 

vad kan jag göra? Kan man få anpassningar att jobba hemifrån på heltid? yrken som är självständiga med ändå administrativa ? Utan social interaktion, går bra med sociala kontakt som rör arbetet och dylikt inga problem är det sociala att skaffa vänner/småprata som inte går och jag mår dåligt av att ständigt känna mig exkluderad hur hårt jag än försöker

• Svar på tråden Autism och arbete anpassningar jobba hemifrån
  • BuoBä

Det måste du prata med din arbetsgivare om. 
    De har krav på sig att göra anpassningar, men det ska ju fungera med verksamheten också. 

• Anonym (Autism)

Vad för anpassningar kan man be om exempelvis? 

• BuoBä

Jag har jobbat med folk som av olika anledningar fått eget rum, bättre ljudisolering, mörkläggningsgardiner, brusreducerande hörlurar, amningsrum, reserverad toalett och tillgång till en soffa att lägga sig på. Det var olika personer som fick olika anpassningar alltså, inte allt på en gång.
    Olika kontorsstolar, fotpallar, ståmattor och liknande också, men det är ju en självklarhet på bra arbetsplatser. 

Nu för tiden kan man säkert komma överens om att få jobba extra mycket hemma. 

Jag har också jobbat med en ruggigt smart person, men som vägrade kommunicera muntligt om den själv inte tog initiativ. Ville man något fick man skriva ett chatmeddelande eller mail. Eller gå via en annan kollega som den faktiskt kommunicerade med regelbundet. Alla accepterade det eftersom den var bra på det den gjorde. 

Svar på tråden Autism och arbete anpassningar jobba hemifrån