Bebis med platt huvud
Hej!
Jag har blivit mamma för första gången och känner sån oro och stress inför min sons nacke/huvud.
Han blir snart 6 månader och har aldrig gillat att ligga på mage och han har sovit hela nätter sen han var ca 2 månader (på rygg).
När han var drygt 3 månader så fick vi remiss från BVC till en fysioterapeut då sköterskan tyckte att hans huvud började bli platt.
Nu är han som sagt snart 6 månader och hans huvud är väldigt platt :/
Vi har nu köpt en mimmos-kudde som fysioterapeuten rekommenderade så hoppas att den kommer att göra nytta.
Och på dagtid så ligger han oftast på sidan och sover.
Jag är ensam hemma med honom på dagarna och han får ligga på mage flera ggr on dagen fast han fortfarande inte tycker om det. Den första minuten så ligger han så fint och kollar högt upp med huvudet/nacken men det känns fortfarande som att han blir trött snabbt. Samma när hab sitter i knäet. Han kan sitta jättefint och stadigt med huvudet en längre stund men efter ett tag "vissnar" han och säckar ihop. (Kollar ner med huvudet)
Jnär vi är på öppna förskolan och leker så har alla andra barn så runda och fina huvuden och t.o.m yngre bebisar ligger på mage och leker.
Jag vet att man inte ska jämföra då alla är olika snabba men jag kan inte låta bli att känna mig som en dålig mamma. Jag tänker att om jag hade lätit honom ligga på mage när han var ännu yngre så hade han kanske varit starkare i nacken nu :/
Han har troligtvis stram nacke på ena sidan så vi stretchar den hemma men då han hatar det så blir det inte lika ofta som man borde göra det då han stretar emot.
Har någon annan varit med om liknande?
Hur gjorde ni?
Ordnade det sig?
Jag är så orolig att han kommer få svårigheter att kunna sitta upp själv, krypa, gå osv.
Tacksam för svar🙏