• Anonym (Paolomaldini)

Skaffa innekatt

Hej på er!
    Mina söner 10 å 5 år vill ha katt men eftersom vi reser ganska ofta, minst en gång om året å det är alltid utomlands så det blir kanske svårt med tanke på att vi brukar vara borta mellan 3-5 veckor varje gång .
    Så jag frågar er hur kan man lösa detta på bästa sätt? Har inte köpt någon katt ännu.

• Svar på tråden Skaffa innekatt
  • Anonym (Hmpa)

Vi har vår misse på pensionat när vi är ute och reser. Vi har en bra kontakt hela tiden och har använt oss av samma ställe i många år. Det ger trygghet för både oss och katten. 

• Anonym (Paolomaldini)
    Anonym (Hmpa) skrev 2024-08-30 10:50:58 följande:

Vi har vår misse på pensionat när vi är ute och reser. Vi har en bra kontakt hela tiden och har använt oss av samma ställe i många år. Det ger trygghet för både oss och katten. 

Har hört att katter mår dåligt av att vara på pensionat, eller kan det vara så att den infon som jag hört är felaktig.
    Din katt beter sig som vanligt när ni är tillbaka från eran semester eller eran resa?
  • kalmarpiraten
    Anonym (Paolomaldini) skrev 2024-08-30 10:48:57 följande:
    Skaffa innekatt

Hej på er!
    Mina söner 10 å 5 år vill ha katt men eftersom vi reser ganska ofta, minst en gång om året å det är alltid utomlands så det blir kanske svårt med tanke på att vi brukar vara borta mellan 3-5 veckor varje gång .
    Så jag frågar er hur kan man lösa detta på bästa sätt? Har inte köpt någon katt ännu.

Den intressanta frågan som du borde uppgett i trådstarten är väl hur ni hade tänkt lösa problemet med katterna när ni är bortresta?
  • Anonym (Paolomaldini)
    kalmarpiraten skrev 2024-08-30 11:02:24 följande:
    Den intressanta frågan som du borde uppgett i trådstarten är väl hur ni hade tänkt lösa problemet med katterna när ni är bortresta?
    Sorry, may bad
  • Anonym (Olika alternativ)
    Anonym (Paolomaldini) skrev 2024-08-30 10:48:57 följande:
    Skaffa innekatt

Hej på er!

Det finns olika alternativ 

1) pensionat
    2) kattvakt som bor i er bostad
    3) kattvakt som kommer och tittar till katterna varje dag. 
    4) låta bli att köpa katt till barnen
  • Anonym (Dina)

Man har backuper.

Familj eller vänner som katten känner väl, eller kattpensionat. 

Är man borta max 1 vecka så kan det räcka med att en person kommer och stannar med katten några timmar varje dag. De ska ha tillsyn 2 ggr om dagen och kommer någon och ser till att det finns mat/vatten, tömmer låda och kelar och gosar så går det bra.

Jag anser dock att det ovan är MAX 1 vecka. Mer än så och katten borde få ha mer permanent sällskap, dvs helst någon som kommer och bor hos er när ni är borta, eller att katten får bo hos dem. 

Sedan kan det vara bättre att ni skaffar 2 katter så de får sällskap av varandra.

Kan ni inte ordna detta så kan ni inte skaffa katt, eller så får ni låta bli att resa.

kalmarpiraten skrev 2024-08-30 11:02:24 följande:
    Det är ju det TS vill ha förslag på, hur lösa det med katten när de är bortresta.
  • Anonym (Paolomaldini)
    Anonym (Olika alternativ) skrev 2024-08-30 11:11:08 följande:

1) pensionat
    Tack för svaret
    Anonym (Olika alternativ) skrev 2024-08-30 11:11:08 följande:

1) pensionat
    Glömde alternativet att katten bor hos kattvakten.
  • Anonym (Paolomaldini)
    Anonym (Dina) skrev 2024-08-30 11:11:19 följande:

Man har backuper.

Familj eller vänner som katten känner väl, eller kattpensionat. 

Är man borta max 1 vecka så kan det räcka med att en person kommer och stannar med katten några timmar varje dag. De ska ha tillsyn 2 ggr om dagen och kommer någon och ser till att det finns mat/vatten, tömmer låda och kelar och gosar så går det bra.

Jag anser dock att det ovan är MAX 1 vecka. Mer än så och katten borde få ha mer permanent sällskap, dvs helst någon som kommer och bor hos er när ni är borta, eller att katten får bo hos dem. 

Sedan kan det vara bättre att ni skaffar 2 katter så de får sällskap av varandra.

Kan ni inte ordna detta så kan ni inte skaffa katt, eller så får ni låta bli att resa.

Tack för svaret.
    Vi har tänkt oss faktiskt att skaffa 2 katter .
Svar på tråden Skaffa innekatt