• Anonym (huh)

Uppdatera mig ang id-kort

För första gången på många år behöver jag ett nytt ID-kort på allvar. Mitt förra gick ut för minst 5 år sen, dvs gjordes för minst 10 år sen. Har kommit runt det behovet iom bank-id och nymodiga fraktsätt när jag beställt paket. Nu måste jag börja hämta ut mediciner regelbundet och apoteken kräver ID-kort. Önskar de bara kunde skanna QR.

Behöver man fortfarande ett utskrivet personbevis för att fixa ett nationellt id-kort, eller sköts det digitalt numera? Visst kan ett syskon syrka ens identitet?

• Svar på tråden Uppdatera mig ang id-kort
  • EnAnonumius
    Anonym (huh) skrev 2024-08-30 00:38:34 följande:
    Uppdatera mig ang id-kort

Behöver man fortfarande ett utskrivet personbevis för att fixa ett nationellt id-kort, eller sköts det digitalt numera? Visst kan ett syskon syrka ens identitet?

Du skall ha personbevis när du söker pass och/eller nationellt ID-kort.

Ja din syster kan gå som garant för din identitet.
    Hon måste då följa med dig till passexpeditionen den dagen du har en tid..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Cereal Killer

Ta med för säkerhets skull, men jag har svårt att tro att det skulle behövas då alla system samkörs. Min man skaffade just sitt första svenska pass och behövde inga papper alls. Polisen ställde en massa kontrollfrågor, typ vilket datum han gifte sig och våra barns personnummer. Det är ju information som kommer från skatteverket. 

Svar på tråden Uppdatera mig ang id-kort