• Anonym (Jo)

Ngn sjukvårdskunnig?

Hej! 

Gjorde en kontraströntgen för över en vecka sedan och har ont i den armen som  cvk:n satt i? Som rejäl träningsvärk. 

hsde en annan cvk och kontraströntgen i andra armen några dagar innan den första. Inte ont alls. 

• Svar på tråden Ngn sjukvårdskunnig?
  • Mantrasina

Hör av dig till kliniken som satte den och be att de tittar på armen. Det ska inte göra ont efter den.

Men det måste varit en pvk (perifer venkateter), för en cvk (central venkateter) är en mycket tjockare slang som sitter på halsen eller bröstet. Alltså ganska stor skillnad.

• Anonym (Jo)
    Mantrasina skrev 2024-08-29 18:36:21 följande:

Hör av dig till kliniken som satte den och be att de tittar på armen. Det ska inte göra ont efter den.

Men det måste varit en pvk (perifer venkateter), för en cvk (central venkateter) är en mycket tjockare slang som sitter på halsen eller bröstet. Alltså ganska stor skillnad.

hej! Tack för svar! 😊

Ja, förlåt. Det är en pvk. Det är inte blått, jag har ingen feber? Är rätt långväga för mig att visa upp den. 

• Mantrasina
    Anonym (Jo) skrev 2024-08-29 18:41:47 följande:

hej! Tack för svar! 😊

Ja, förlåt. Det är en pvk. Det är inte blått, jag har ingen feber? Är rätt långväga för mig att visa upp den. 

I det minsta prata med 1177, för att det behöver inte synas nånting utanpå utan kan vara en ovanlig men ändå förekommande skada på sena eller nerv. Det är ingen som över nätet kan ge dig en bra bedömning, skulle tro att även rådgivningen råder dig att få den uppvisad och undersökt (men det är inte akut). 
Svar på tråden Ngn sjukvårdskunnig?