• Anonym (Densomintefanns)

Ofostrig graviditet

Hej! 

Idag drunknar jag i sorg då jag fick veta att jag har en ofostrig graviditet.. trodde jag var i vecka 11-12. Ni som drabbats av detta, hände det igen? Fick ni någon förklaring till varför det sker? Berätta gärna. Jag var så chockad hos läkaren att jag inte förmådde fråga så mycket. 

• Svar på tråden Ofostrig graviditet

Puff

• Anonym (T)

Ja jag har varit med om det, blev också jätteledsen. Gyn sa att det var vanligt, sånt såg de ofta. Blev gravid igen 6 mån efter att allt kommit ut och 9 mån senare föddes vår fina bebis. 

• Anonym (Ki)

lider med dig ❤️

Det är extremt låg risk att drabbas av det två gånger, precis som med missfall. 
    Vi hade ett ma v12 vår första graviditet där fostret slutat utvecklas tidigt/ tillbakabildats. Var precis som dig i chock och fann mig inte att fråga något, var bara förkrossad. 💔 

När en graviditet blir ofosterlig eller missfall så är det oftast något som gått fel i celldelningen eller i kromosomuppsättningen vid befruktningen. Det är inte ovanligt, det är till stor del därför som många varit med om kemiska graviditeter och missfall. Det är en klen tröst just nu, men de allra flesta får lyckad graviditet senare ❤️ 

Hoppas ni får ett nytt plus snart som blir er regnbågsbebis ❤️ 🌈

• Anonym (T)

Finns ingen förklaring varför det sker, samma som med missfall, går ofta inte att förklara. Kan vara ett dåligt ägg men som ändå var tillräckligt bra för att bli befruktat, kromosomfel som gör att fostret inte utvecklas mm

Anonym (Ki) skrev 2024-08-29 20:45:15 följande:

lider med dig ❤️

Det är extremt låg risk att drabbas av det två gånger, precis som med missfall. 
    Vi hade ett ma v12 vår första graviditet där fostret slutat utvecklas tidigt/ tillbakabildats. Var precis som dig i chock och fann mig inte att fråga något, var bara förkrossad. 💔 

När en graviditet blir ofosterlig eller missfall så är det oftast något som gått fel i celldelningen eller i kromosomuppsättningen vid befruktningen. Det är inte ovanligt, det är till stor del därför som många varit med om kemiska graviditeter och missfall. Det är en klen tröst just nu, men de allra flesta får lyckad graviditet senare ❤️ 

Hoppas ni får ett nytt plus snart som blir er regnbågsbebis ❤️ 🌈

Hoppas innerligt att det kan gå vägen en annan gång.. Jag är helt i chock än 💔. Det känns som min egna kropp lurat mig på det allra grymmaste sättet. 
  • Anonym (Ki)
    Anonym (Densomintefanns) skrev 2024-08-30 16:37:52 följande:
    Hoppas innerligt att det kan gå vägen en annan gång.. Jag är helt i chock än 💔. Det känns som min egna kropp lurat mig på det allra grymmaste sättet. 

Det kommer säkert gå bra nästa gång ❤️ det suger att höra till den procentdelen där plus på stickan inte leder till bebis men nästa gång är det stor chans att få vara en av dem som det går hela vägen för 🙏 Jag har vår 🌈 bökandes i magen just nu ❤️

Jag lider så med dig, kommer så väl ihåg hur arg jag var att det var tvunget att ta så lång tid för kroppen att förstå att det inte skulle bli någon bebis. Samtidigt tacksam att kroppen ville vara gravid, det hade varit så mycket värre om det blivit missfall med ett felfritt foster. 

Jag tog hjälp av det samtalsstöd som gynakuten hade kontakt med, det hjälper att få prata av sig och sätta ord på alla känslor. Jag hoppas så att ni snart är på väg mot er bebis, varje dag framåt är närmare 🙏❤️

• Anonym (Styrkekramar)

Hur mår du nu??

skänker styrkekramar!!

Svar på tråden Ofostrig graviditet