• Familjen Sandström

ultraljud

dom bemötte mig inte bra på ultraljudet och lyssnade inte på mig. med min sjukdom ska man göra på magen och inte ultraljud där nere och det fatta dom inte.
  • Svar på tråden ultraljud
  • Anonym (r)

Jag tror att du behöver vara lite tydligare även här så vi förstår bättre.

• Familjen Sandström
    jag har epelepsi och jag och min man försöker förklara att det är bättre göra vanligt ultraljud på mig änn vaginalt för mina medeciner gör så det inte visar något men vi känner den i magen och den sparkar på måndag går jag in i v 25. Man får dålig hjälp i norrbotten tror du man måste fara till stockholm bara för att göra ultraljudet?
  • Anonym (?)

Varför gör de ultraljud i v25? Cervix påverkan måste de utföra ultraljudet vaginalt för att kunna mäta.. Tillväxt på barnet görs oftast i v32 och det på magen. 
    Nej du behöver inte åka till Stockholm. Västerbotten /umeå är ett universitetssjukhus. 

• Anonym (Jag)
    Familjen Sandström skrev 2024-08-30 22:26:58 följande:
    gjorde i vecka 18 har inte gjort mer
    Familjen Sandström skrev 2024-08-28 22:43:40 följande:
    jag har epelepsi och jag och min man försöker förklara att det är bättre göra vanligt ultraljud på mig änn vaginalt för mina medeciner gör så det inte visar något men vi känner den i magen och den sparkar på måndag går jag in i v 25. Man får dålig hjälp i norrbotten tror du man måste fara till stockholm bara för att göra ultraljudet?

Förstår inte riktigt , vad är det de behöver kolla? Precis som någon annan skrev så är det ju så att om man ska kolla livmodertappen så måste man göra vaginalt. Jag behöver själv göra det nu pga försvagad livmoderhals, kommer behöva göra det regelbundet hela graviditeten.
    Gör de vaginalt ultraljud istället för vanligt i vecka 25 finns det nog en bra anledning till det. Vill man titta på barnet t.ex tillväxt brukar man ju göra via magen när man är så långt gången. 
  • Anonym (Va?)

Ultraljud i vecka 18 var säkert det som kallas rutinultraljud. Det görs på magen och inte vaginalt. Som andra säger ett vaginalt ultraljud så sent i graviditeten har annat syfte än att titta bebisen. Chockerande att ingen förklarat saker för dig. Träffar du inte en barnmorska? Är du inte inskriven på mödrahälsovård? Låter som du skulle behöva lite hjälp att förstå och tolka det som händer i graviditeten och i din vårdkontakt. 

• Anonym (Oj)
    Anonym (Va?) skrev 2024-08-31 15:58:24 följande:

Ultraljud i vecka 18 var säkert det som kallas rutinultraljud. Det görs på magen och inte vaginalt. Som andra säger ett vaginalt ultraljud så sent i graviditeten har annat syfte än att titta bebisen. Chockerande att ingen förklarat saker för dig. Träffar du inte en barnmorska? Är du inte inskriven på mödrahälsovård? Låter som du skulle behöva lite hjälp att förstå och tolka det som händer i graviditeten och i din vårdkontakt. 

Exakt vad jag tänkte.. 
Svar på tråden ultraljud