Anonym (Fattar) skrev 2024-08-29 13:03:06 följande:
Jag förstår paniken. Jag tror att du här behöver skifta fokus och jobba med affirmationer. Det känns löjligt till en början att försöka ändra sitt tankesätt men efter ett tag har man lurat in hjärnan på rätt spår. Försök att varje kväll skriva ner 1-3 saker som du är nöjd med din kropp eller aktiviteter relaterade till din kropp och graviditet som du är tacksam för. Försök bli tacksam över kroppen istället för att den är ett straff eller något du gjort fel eller som blir ångestladdat.
"Jag kan skapa ett liv med min kropp", "Jag rörde på mig idag", "Jag lät min kropp vila för det kändes som den behövde det".
När du väl fött ditt barn kommer din kropp vara annorlunda, men precis lika okej som innan. Kanske vill du för din skull gå ner i vikt, bli starkare eller ta hand om dig själv då och det är såklart också okej men stressa inte dit. Försök vara i nuet och i din gravida kropp. Vad som händer sen händer ju sen :)
Så kontentan: bryt aktivt cirkeln av ångestladdade tankar och placera positiva tankar där istället.
Hoppas du får må bra resten av graviditeten
Tack så jättemycket för ditt fina inlägg <3 Det där stärkte mig verkligen, tack!