• Starzz

Broderi hjälp

hej allihopa. vet inte om dethär är rätt forum men jag vet inte vart jag ska vända mig annars. jag har idag broderat för första gången, jag broderade ett simpelt tryck på en tshirt. (dethär är stygnen jag gjorde. 
    ">Outline Stitch (youtube.com)

men nu när jag är färdig så tycker jag att stygnen vart lite lösa och är rädd för att dom ska gå upp och bli fula. jag använde en "hoop" för att streatcha ut tshirten där jag broderade och jag använde dmc magic paper för stabilation. ingen aning om det ens är till för stabilation men hon i syaffären trodde de iallafall. jag ska också nämna att jag använde dmc broderigarn som jag delade på hälften så det vart 3 trådar istället för 6 för jag ville ha lite tunnare linjer. någon som har något tips på hur jag ska göra för att stygnen ska sitta bättre? är dmc magic paper dålig som stabilation? är det dåligt att dela på garnet?

• Svar på tråden Broderi hjälp
  • Starzz

kopier denhär länken för att se vilka stygn jag använde, länken i inlägget värkar inte funka

• BuoBä

Jag tror att du kanske sträckte tyget för mycket, och när du tog bort ramen så drog det ihop sig igen och stygnen ser för lösa ut. Stretchigt tyg är lite knepigt att brodera på. Det finns något som heter stabiliserande mellanlägg som man stryker på och sedan tar bort när man broderat klart. Det kan hända du behöver det.

Annars kan du brodera på vävd bomull och sen sy fast det på tröjan. 

• Starzz
    BuoBä skrev 2024-08-28 16:49:28 följande:

Jag tror att du kanske sträckte tyget för mycket, och när du tog bort ramen så drog det ihop sig igen och stygnen ser för lösa ut. Stretchigt tyg är lite knepigt att brodera på. Det finns något som heter stabiliserande mellanlägg som man stryker på och sedan tar bort när man broderat klart. Det kan hända du behöver det.

Annars kan du brodera på vävd bomull och sen sy fast det på tröjan. 

jag har försökt hitta stabiliseringsmellanlägg men har inte hittat vart man kan köpa det, det enda jag har fått tag på är dmc magic paper och jag vet inte om det funkar som stabilisering. och nu i efterhand kom jag på att jag satt fast magic paper lappen efter jag hade streatchat tshirten, kanske skulle ha satt på det innan?
  • BuoBä
    Starzz skrev 2024-08-28 16:59:36 följande:
    jag har försökt hitta stabiliseringsmellanlägg men har inte hittat vart man kan köpa det, det enda jag har fått tag på är dmc magic paper och jag vet inte om det funkar som stabilisering. och nu i efterhand kom jag på att jag satt fast magic paper lappen efter jag hade streatchat tshirten, kanske skulle ha satt på det innan?
    Ja, och om möjligt så tror jag det är bra om den är så stor att den kläms fast i broderiramen. Så tyget är slätt, men inte uttöjt. 

Selfmade/Stoff & Stil har den typen mellanlägg vet jag, men det borde finnas i de flesta tygaffärer. 
  • Starzz
    BuoBä skrev 2024-08-28 17:03:09 följande:
    Ja, och om möjligt så tror jag det är bra om den är så stor att den kläms fast i broderiramen. Så tyget är slätt, men inte uttöjt. 

Selfmade/Stoff & Stil har den typen mellanlägg vet jag, men det borde finnas i de flesta tygaffärer. 
    Vlieseline fixerings-broderivlies vit | Selfmade® (STOFF&STIL)

f
    underar på denna, har tänkt brodera på tshirts, tjocktröjor och jeans. finns flera olika så är inte säker på vilken som är bäst till vad men har sett på youtube att flera använder en som dom stryker på på baksidan av tyget dom broderar, vilket man gör med denhär. 
  • BuoBä

Det ser rätt ut. Lycka till! 

Det är för övrigt helt korrekt att dela tråden och sy med 3 trådar. 

• Starzz
    BuoBä skrev 2024-08-28 17:50:05 följande:

Det ser rätt ut. Lycka till! 

Det är för övrigt helt korrekt att dela tråden och sy med 3 trådar. 

tack för hjälpen:) 
Svar på tråden Broderi hjälp