• Blåbärssaft

Vardag med nyfödd?

jag ska snart ha mitt första barn och är nyfiken på hur den första tiden såg ut för dig/er med en nyfödd. Jag tänker vardag.  Hur såg de första veckorna ut? Fick du/ni in några rutiner? Hur gjorde du/ni med vardagssysslor? När fick du/ni besök första gången? Var du/ni mest hemma eller fanns energi att göra något? Vad gjorde du/ni hemma? När började du/ni hitta på saker? När började du som mamma träna? Förstår att detta ser väldigt olika ut beroende på barn, situation osv. Men vore kul att höra om din/er vardag med nyfött barn.  

• Svar på tråden Vardag med nyfödd?
  • Anonym (S)

Nu var det ett gäng år sen min var bebis men lite minns jag. Besök hade vi från dag ett i princip och det rullade på med sk bebistitt i veckor. Första turen på en buss gjorde vi efter ca en vecka hemma. Dagarna i början var jag mestadels hemmavid, ganska kall vinter då. Sen blev det små promenader, gå till affären, försöka peta i sig nån lunch. Hon ville vara i famnen mycket så jag gjorde inga direkta hushållssysslor. Min mamma kom förbi en gång i veckan och då hade jag händerna mer fria till annat.
    När hon var nån månad tog vi oss runt mer. Åt lunch med kompisar som jobbade. Hon sov nog rätt bra för jag var inte helt slut trots nätterna. Passade på att sova när hon sov. Just rutiner hade vi nog inga direkta. Tog dagen som den kom med amning och sömn.

Träna gjorde jag inte på den tiden så det kan jag inte svara på.

• Anonym (I)

Första två veckorna så ta det bara lugnt, ta hand om dig själv, fyll på med järn, läk, kom igång med amning.
    Det beror mycket på barnet hur det blir. Mitt ena sov nästan hela tiden, så jag hade god tid att vila.
    Om du har en partner så tänk på att när hen jobbar så har du föräldratjänst, dvs då tar du hand om barnet, när hen kommer hem delar ni på att ta hand om barnet och göra hushållssysslorna.

Träffa folk om du orkar. 

Vi började på rytmik när han var 2 mån. Jag tränade från 3 mån med första barnet och från 9 mån med andra.

• Anonym (I)

Fick besök när första barnet var typ 3 dar, gick bort på kalas när han var en vecka, hur jag nu orkade det.
    Fick besök av mamma och pappa första veckan med andra barnet.

Känn efter vad du orkar. Se till att folk tar med fika om de kommer på besök, de flesta tänker själva på det upplevde jag.

• Anonym (Hm)

Första två veckorna var vi klistrade i soffan, hemmet förfall och vi köpte hem mat istället för att laga. Det var fantastiskt! Därefter började vi få in lite rutiner, lite matlagning när den lilla sov, småpromenader när vädret tillät. Sov gjorde man naturligtvis inte mycket men eftersom energin placerades rätt så gjorde det inte hela världen. När bebis var cirka 6 veckor började vi blir mer aktiva, besök hade vi väl frn vecka tre hemma men nu började vi även åka bort till andra Kortare stunder. Vid tre månaders ålder var vardagen som vanligt. Jag är ingen person som tränar så den biten kan jag inte svara på :) 

• Anonym (Mamma till 3)

Första kom familjen på besök första dagarna hemma, de hade med sig mat/fika.
    Min mamma städade undan en gång i veckan .
    Bebisen sov aldrig kändes det som och skrek om hon inte var på mig. Så köpte en sjal när hon var ca 2 veckor.
    Gick ut och träffade vänner/mammagrupp/babymassage från ca 2 månader.
    Var ensam med henne så promenader fick bli träning.

Barn 2 inga besök första veckan.
    Sen levde vi som vanligt, han hängde på systerns aktiviteter (6 år mellan), stallet vid 4 veckor.

Barn 3 hade kolik men vi hade besök samma dag som vi kom hem, sen var vardagen igång. Hängde med på stora systers aktiviteter och redan samma dag vi kom hem var det skolavslutning i kyrkan.
    Träna för mig själv hann jag först när yngsta var 4.

• Aliona

Första tiden minns jag som hemsk. Jag fick migrän så fort jag fött, och det höll i två veckor. Frös konstant, var vansinnigt törstig och hungrig och skadade svanskotan vid förlossningen sä jag hade ont när jag satt eller låg. Foglossningen satt i flera månader så jag hade också ont när jag gick, Sömnlösheten var tuff. Hade jättesvårt att acceptera hur begränsad jag var med nyfödd. Kände mig deprimerad ända tills jag slutade amma då jag började känna mig som mig själv igen. 

Vi var hemma båda två i tre månader, så vi hade tid att laga mat, duscha, hålla rent hemma och gå på promenader. Men det var allt. 

Första besöket var efter ett par dagar på neo där vi låg ett tag. Hemma tog vi väl emot besök efter två veckor. 

Jag började träna när barnet var ett par månader men insåg att det var för tidigt så slutade igen. Hade kanske gått bättre om jag valt mammagympa eller något, men jag ville bara tillbaka till min vanliga dansträning.

Livet blev långsamt bättre igen efter tre månader. 

Svar på tråden Vardag med nyfödd?