• Anonym (anonym)

Överkörd

Min sambo säger emot mig i nästan allting när det handlar om uppfostran av vårt barn och han gör det dessutom inför vårt barn. Barnet är fyra år men jag ser att hon blir förvirrad. Jag har sagt till honom flera gånger men ändå fortsätter han och ibland känns det som om han vill retas eller säga emot bara för sakens skull och inte för att han inte håller med mig. Men framförallt förlorar vårt barn respekten för mig om allt jag säger i uppfostringssyfte blir motsagt. Jag känner mig överkörd och ledsen över att han motarbetar mig. Småbarnslivet är nog jobbigt som det är och även fast vi inte har det så bra just nu mellan oss så är det synd om det ska gå ut över vårt barn och att allt ska bli ännu jobbigare i tillvaron. Är det någon som har samma problem eller kan ge råd om hur jag ska få honom att sluta? varför han gör såhär? Han är 32 år så vuxen nog att inte bete sig såhär omoget

• Svar på tråden Överkörd
  • Anonym (Isa)

Eftersom det är lätt att hamna i konflikt när man är oense i frågan så kan det vara bra att gå i samtal tillsammans. Eller att ni går en ABC eller KOMET utbildning via er kommun tillsammans. Så att ni får samma grund, får höra samma sak, höra samma argument. Kika på er kommuns hemsida vad deras familjecentral har att erbjuda. Eller om ni går via BVC.

Jag håller helt med om att det är både dumt och onödigt att ta detta framför barnet. Barn är inte dumma. Och att vara konsekvent är bland det viktigaste som förälder! Sen kan man tumma på regler ibland, absolut. Barn kan tycka att det är lite mysigt att få titta på film en vardag eller köpa en glass på vägen hem mitt i veckan. Sånt som man kanske inte gör varje dag. 
    Men har man en linje så följer man den. Och tycker man att ens partner har hanterat något som man uppfattar är "fel sätt" så tar man det vid ett senare tillfälle.

Svar på tråden Överkörd