• tessibessi

Hur är det att bo i Täljö (Österåker)

Finns det någon här som bor i Täljö i Österåkers kommun? Jag, sambo och två barn på 3,5 och 1,5 år funderar på att flytta dit. Hur är sammanhållningen och umgänget mellan grannar? Finns det många barn under 5 år? Trivs ni? Vad roar ni er med? Hur är människorna? osv osv.. Berätta allt :) Även ni som bor i närheten, typ Svinninge, Åkersberga och Österskär får gärna komma med input!
    Vet ni hur det ser ut med framtida detaljplanering? Just nu finns ju t.ex. ingen lekplats i området vad jag kan se, finns det plan på att bygga en?

• Svar på tråden Hur är det att bo i Täljö (Österåker)
  • Anonym (Österskär/Åkersberga)

Är i 20-årsåldern och bor i Österskär (precis vid gränsen dock, så ser mig själv i princip som en Åkersberga-bo) och människorna är trevliga, det är många pensionärer & familjer som bor i Österåker. I Åkersberga centrum kan man roa sig med lite olika, finns ett bra bibliotek ifall man gillar att läsa, The Public som är en mysig restaurang/bar att umgås på, eller om man gillar sport kan man åka till Österåkers Multiarena. Det som kan vara värt att tänka på om ni tänker att bo där under en längre tid är att snabbtågen inte stannar vid Täljös roslagsbanestation, så det kan bli lite längre mellanrum i väntan på tågen för att ta sig till och från Täljö med roslagsbanan. Förmodligen har ni bil men värt att nämna då era barn kommer behöva använda tågen när de blir lite äldre. En grej till - folk kör inte bra (bil) här ute, de kör väldigt fort och allmänt dåligt Tungan ute

Har inte så mycket information om just Täljö men hoppas det jag skrev gav något i alla fall :) 

Svar på tråden Hur är det att bo i Täljö (Österåker)