• Anonym (Hel)

Vad gör man om man inte kan hitta en borgensman?

Hej.

Jag sitter i skiten just nu.

Jag har 4 lån på totalt 50 000kr som jag verkligen skulle behöva samla för att sänka månadskostnaden för att överleva. Problemet är att den enda banken som godkänner mig för lån kräver att jag har en borgensman med. Men jag har verkligen ingen i mitt liv som kan.

Jag VET att jag kan betala utan problem om jag tar ett lån på 60 000, med en månadskostnad under 2000kr. Ränta spelar verkligen ingen roll för jag är desperat. 

Jag har en fast månadsinkomst på ca 16 000kr.

Vet verkligen inte vad jag ska ta mig till, det känns som att jag drunknar.

• Svar på tråden Vad gör man om man inte kan hitta en borgensman?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Hel) skrev 2024-08-27 11:27:07 följande:

Hej.

Jag har 4 lån på totalt 50 000kr som jag verkligen skulle behöva samla för att sänka månadskostnaden för att överleva. Problemet är att den enda banken som godkänner mig för lån kräver att jag har en borgensman med. Men jag har verkligen ingen i mitt liv som kan.

Jag VET att jag kan betala utan problem om jag tar ett lån på 60 000, med en månadskostnad under 2000kr. Ränta spelar verkligen ingen roll för jag är desperat. 

Varför låna mer än du har i lån? Bara där får man vibbar av att en person som inte kan hantera pengar. 

Hur kan du tjäna så lite, arbetar du inte heltid? Du skriver att du sitter i skiten nu, är detta något som plötsligt har hänt, klarade du av dina lån tidigare?
  • Anonym (Hel)
    Anonym (xxx) skrev 2024-08-27 11:31:00 följande:
    Varför låna mer än du har i lån? Bara där får man vibbar av att en person som inte kan hantera pengar. 

Hur kan du tjäna så lite, arbetar du inte heltid? Du skriver att du sitter i skiten nu, är detta något som plötsligt har hänt, klarade du av dina lån tidigare?

Jag behöver låna mer eftersom jag redan betalat lånen den här månaden, vilket innebär att jag har ca 100kr kvar att klara månaden på.

Jag kan inte arbeta helttid, har försökt många gånger och gått in i väggen varje gång. Jag har en funktionsnedsättning (Autism) och är Bipolär vilket gör att jag i perioder inte klarar av att jobba. Jag får bidrag för detta utöver min lön, men ska förhoppningsvis gå upp i tid igen i höst och byta till ett mer välbetalt jobb. Behöver ju dock överleva tills dess.

Jag har haft problem sen en manisk episod i vintras, har sedan dess behövt ta ut lån för att lösa akuta problem, men nu är lånen mitt enda akuta problem.

• fornminne

Vad du behöver är alltså någon som kan gå i borgen, dvs har råd att avvara de pengarna om du inte kan betala? Du skriver att du vet att du kan, men det är ju inte säkert med dina funktionshinder och din sjukdomshistoria.

Jag är säker på att du gör allt du kan, men du behöver som sagt hitta någon som har möjlighet att hjälpa dig, eller ännu hellre kan låna ut 50 000 kr privat. 

• Anonym (Toker)

Inte ens om du vore mitt älskade ego så skulle jag gå i borgen för dig med de förutsättningarna.

Gå till soc och berätta som det är. Du behöver en god man.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Hel) skrev 2024-08-27 11:38:14 följande:

Jag behöver låna mer eftersom jag redan betalat lånen den här månaden, vilket innebär att jag har ca 100kr kvar att klara månaden på.

Jag kan inte arbeta helttid, har försökt många gånger och gått in i väggen varje gång. Jag har en funktionsnedsättning (Autism) och är Bipolär vilket gör att jag i perioder inte klarar av att jobba. Jag får bidrag för detta utöver min lön, men ska förhoppningsvis gå upp i tid igen i höst och byta till ett mer välbetalt jobb. Behöver ju dock överleva tills dess.

Jag har haft problem sen en manisk episod i vintras, har sedan dess behövt ta ut lån för att lösa akuta problem, men nu är lånen mitt enda akuta problem.

Med den historiken kan du inte garantera att du kan betala tillbaka lånet. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Toker) skrev 2024-08-27 11:43:43 följande:

Inte ens om du vore mitt älskade ego så skulle jag gå i borgen för dig med de förutsättningarna.

Gå till soc och berätta som det är. Du behöver en god man.

TS behöver snarare en förvaltare. 
  • Anonym (Era)

Kontakta kommunens budget- och skuldrådgivare för hjälp med att lägga upp en bra budget.

Se också över hur du kan minska dina kostnader, tex flytta till billigare boende, ändra avtal och dylikt.

Vad jag förstår vill du ta ett samlingslån för att få ner räntorna? Har du provat att ringa respektive långivare där du har dina lån och försökt förhandla ner räntorna? Du kanske också kan stoppa amorteringarna på några av lånen medan du betalar av de andra, även om du i det långa loppet då behöver betala mer så får du ju en lägre månadskostnad som gör att du klarar av dina andra utgifter.

Vad har du för lån idag och vad ligger amortering och ränta på?

• Anonym (Tvillingmorsan)

Man ska bara låna ut pengar man kan avvara. Känner du ingen som enkelt kan avvara 50 000 kr, förstår jag om det blir svårt. 

Som skrevs ovan, du gör säkert allt du kan, men du är inget säkert kort att gå i borgen för eller låna ut pengar till. Och bankerna vill förstås ha säkerhet precis som privatpersoner. 

• Anonym (Y)

Hej.

Om inte räntan spelar någon roll så klarar du ju dig bra med de lån du har nu.
  • Goneril

God man och tidigare bankman. Jag tror inte TS problem är av den arten att en god man eller en förvaltare är av nöden, men TS behöver ta kontakt med en skuldrådgivare och få hjälp med budget och se över de fasta utgifterna. Byta boende till mindre? Se över alla abonnemang och prenumerationer, finns det något som kan strykas? Storhandla? Baka och laga soppor och frysa in? TS skulle behöva arbeta heltid, skulle det inte gå om TS planerade för det? Finns det möjlighet till stöd på arbetsplatsen?                                                                                                                                                                         Borgen, med tanke på TS kreditvärdighet vill banker ha proprieborgen, det vill säga borgen såsom för egen skuld. Det innebär i praktiken att banken kan kräva borgensmannen på en gång utan att ha krävt gäldenären. Det finns en annan form också, enkel borgen; då måste banken först se om gäldenären har tillgångar och om det saknas krävs borgensmannen.                                                                                                        Låna privat, se i så fall till att inte bli uppskörtad med hög ränta. Den ska vara i paritet med storbankers ränta. Du behöver hjälp med att skriva ett skuldebrev.                                                                                                        Förskott på arv, förälder? Gåva från snäll faster eller annan släkting, du hjälper dem med allt hushållsarbete på din fritid, handlar, städar och skottar snö. Och jo, ränta, du måste lära dig hur det fungerar. Delvis för att du inte vet det sitter du i skiten. Trodde i min enfald att det ingick i samhällsundervisningen på gymnasiet. Nu är det inte så krångligt alls, läs på. 

• Anonym (Anonym S)

Hej.

Varför ska du ta ett lån på 60 000 när du nu har lån på 50 000 kr?

• Anonym (Anonym S)

Du måste lära dig att sluta låna och inte låna mer.

• Jemp

Hej.

Hur tänker du nu?
    Varför skulle inte räntan spela roll? Den avgör ju hur mycket du betalar i månaden. Dessutom är det ju lägre ränta som skulle motivera samlingslån.

Att gå i borgen för någon är att ta en enorm risk. Har du ingen så får du svårt att hitta nån helt enkelt, det är inget alla har rätt till.
  • baam77

Hej.

ett sätt är att du ansöker om skuldsanering. 
  • Anonym (hallå?)
    baam77 skrev 2024-08-31 12:37:41 följande:
    ett sätt är att du ansöker om skuldsanering. 
    Nu hade du nog otur.

Ingen får skuldsanering för 50 000 kr, man måste ha skulder som man med sin nuvarande inkomst aldrig kommer att kunna betala av i sitt liv för att få det.
  • baam77
    Anonym (hallå?) skrev 2024-08-31 13:20:46 följande:
    Nu hade du nog otur.

Ingen får skuldsanering för 50 000 kr, man måste ha skulder som man med sin nuvarande inkomst aldrig kommer att kunna betala av i sitt liv för att få det.
    Det var inte otur det var okunskap. jag trodde skuldsanering var för dem som hade en ekonomi med lån som levde under existensminimum pga av lånet.
  • baam77
    Anonym (hallå?) skrev 2024-08-31 13:20:46 följande:
    Nu hade du nog otur.

jag sökte

kronofogden.se/skuldsanering/du-som-ska-ansoka-eller-har-ansokt-om-skuldsanering/vi-bedomer-om-din-skuldsanering-kan-inledas~:text=Det%20finns%20ingen%20gr%C3%A4ns%20f%C3%B6r,storleken%20p%C3%A5%20din%20skuld

"Det finns ingen gräns för hur liten eller stor skulden behöver vara. I stället tittar vi på din totala skuld i relation till vad du kan betala. Din förmåga att betala påverkas av många olika faktorer, bland annat: storleken på din skuld."
Svar på tråden Vad gör man om man inte kan hitta en borgensman?