• linakarin

IVF utomlands för att kunna göra PGT-A

Hej!

Jag och min sambo har en dotter på 2 år och vill så gärna att hon ska få ett syskon. Jag är 42 år (och min sambo är 50), så vi har inte mycket tid kvar på oss innan det är för sent. Vi har försökt på naturlig väg i ett år nu och under den tiden har vi hunnit få 4 missfall. Att bli gravid är alltså inte problemet, så vanlig IVF känns inte som något bra alternativ, eftersom missfallsrisken är lika stor då. Jag tänker att vi istället ska göra IVF i något land där kromosomtestning av embryot är tillåtet. Det känns bara så svårt att veta vilket land och vilken klinik man ska välja. 

Jag har förstått att kromosomtestning av embryon är tillåtet i Finland, så det kanske kan vara ett bra val pga att det är nära. Jag vet att Olgakliniken i St Petersburg har varit väldigt populär, men det känns inte direkt som ett alternativ att åka till Ryssland just nu. ;)  Jag skulle vara så tacksam om ni som har gjort IVF utomlands kan dela med er av era erfarenheter!

• Svar på tråden IVF utomlands för att kunna göra PGT-A
  • Anonym (A)

4 missfall på ett år, det låter som att dina ägg inte är friska nog. Är det verkligen värt att lägga pengar på detta, istället för att glädjas åt det barn ni redan har?
    Jag tänker att det tar på era krafter, ert humör osv att kämpa med detta, tid och ork ni borde lägga på ert existerande barn istället. 

• Anon0141

Kan ni inte göra en utredning på privatklinik här? Alltså ta reda på vad missfallen beror på? Kan säkert vara dålig äggkvalite som någon annan skrev men ibland kan det ju även vara en hormonell inbalans? Tar du några kosttillskott som kan hjälpa med äggkvalite etc?

• linakarin
    OlgaElvira skrev 2024-08-27 12:55:30 följande:

Novavita kliniken i Tallinn Estland
    https://novavita.ee/sv/

Har du gjort IVF där? Berätta gärna lite mer i så fall! Hur var bemötandet och hur fungerade kommunikationen? Har de samarbete med någon svensk klinik, så att man inte behöver åka till Estland så många gånger? Hur kommer det sig att du valde just den kliniken?
  • linakarin
    Anon0141 skrev 2024-08-27 12:58:17 följande:

Kan ni inte göra en utredning på privatklinik här? Alltså ta reda på vad missfallen beror på? Kan säkert vara dålig äggkvalite som någon annan skrev men ibland kan det ju även vara en hormonell inbalans? Tar du några kosttillskott som kan hjälpa med äggkvalite etc?

Jag har varit hos gynekolog och fertilitetsläkare, men inte gjort någon direkt missfallsutredning. Tre av missfallen var jättetidiga och då görs ingen utredning. Det är tyvärr normalt för min ålder att få många missfall pga onormal kromosomuppsättning i äggen. Jag känner att jag inte vill påbörja någon vidare utredning eller testa någon behandling och fortsätta försöka på egen hand, eftersom det innebär att tiden går och chanserna minskar hela tiden pga åldern. Det är därför vi har bestämt oss för IVF med PGT-A.
  • Anonym (Juniper)

Hej, 

Vi är inne på att söka oss till Cypern för just detta. Oförklarlig barnlöshet (andra barnet) och två missfall. det har gått över ett år av försök nu. Vi tänker att om vi gör detta utomlands med PGT-a så ökar vi våra chanser jämfört med att köra vanlig IVF hemma i Sverige då det verkar som att mina ägg inte blir befruktade alls, alternativt slutar i missfall. 

Hur långt har ni kommit i era funderingar? 

Jag har också sett att detta finns i Finland men när jag googlat recensioner för klinikerna jag hittat så har de inte varit så bra. 

Svar på tråden IVF utomlands för att kunna göra PGT-A