• Anonym (TS)

Hur mycket alkohol tål man normalt?

Häpnade nyligen när en person sa om en kvinna att "hon tål inte mycket för hon blev full på en halv box vin". Det är ju 2 flaskor!! Jag är kvinna, normallång, dricker vin varje helg och tål 3 glas vin. Dvs lite drygt en halv flaska om det är 12%. Jag tänker ju att personen som jag pratade med är alkhoholist men även personen hen refererade till. Det är en jäkla tolerans man jobbat upp sig till om man som kvinna kan dricka en halv box. Vad tror ni? Hur mycker tål ni?

• Svar på tråden Hur mycket alkohol tål man normalt?
  • Anonym (E)

På en halv box vin är jag definitivt full, är det en helg med fest så går det absolut ner, men ja, full är jag

• Anonym (TS)
    Anonym (E) skrev 2024-08-26 18:49:18 följande:

På en halv box vin är jag definitivt full, är det en helg med fest så går det absolut ner, men ja, full är jag

Är du kvinna eller man?
    Det är stor skillnad.
    Jag hade dött av en halv box. 
  • Anonym (E)
    Anonym (TS) skrev 2024-08-26 18:51:25 följande:
    Är du kvinna eller man?
    Det är stor skillnad.
    Jag hade dött av en halv box. 
    Kvinna, 163cm, 52kg
  • Anonym (Alltså)

Jag gillar inte att kalla folk för alkoholister på det sätt du gör. Finns flera kriterier att uppfylla, så det är lite magstarkt att kalla någon för det. Sedan beror det väl på vad du menar med tåla? Efter tre glas är jag också onykter, men jag skulle ju "tåla" att dricka mer. Allt beror ju på HUR man dricker. Dricker man snabbt eller under lång tid, har man ätit (och vad) osv.

• Anonym (TS)
    Anonym (Alltså) skrev 2024-08-26 18:55:13 följande:

Jag gillar inte att kalla folk för alkoholister på det sätt du gör. Finns flera kriterier att uppfylla, så det är lite magstarkt att kalla någon för det. Sedan beror det väl på vad du menar med tåla? Efter tre glas är jag också onykter, men jag skulle ju "tåla" att dricka mer. Allt beror ju på HUR man dricker. Dricker man snabbt eller under lång tid, har man ätit (och vad) osv.

Detta var på kort tid. Personen syftade på en kvinna som medan hon gjort i ordning sig för fest druckit en halv box.
  • Anonym (E)
    Anonym (TS) skrev 2024-08-26 18:56:50 följande:
    Detta var på kort tid. Personen syftade på en kvinna som medan hon gjort i ordning sig för fest druckit en halv box.
    Det behöver fortfarande inte betyda att hon är alkoholist 
  • Anonym (Steff)

Jag tror hon skämtade 

• Anonym (TS)
    Anonym (E) skrev 2024-08-26 18:58:34 följande:
    Det behöver fortfarande inte betyda att hon är alkoholist 
    Det är ett tecken på alkoholism att dricka så mycket under så kort tid, och dessutom innan en fest. Ingen gör det. Det är inte normalt. Bara "fördrinken" på en halv box är mer än rekommenderat intag. Det är extremt hög konsumtion. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Steff) skrev 2024-08-26 18:59:06 följande:

Jag tror hon skämtade 

Vem?

Om du syftar på den som sa det till mig så gjorde han inte det. Han är en riskbrukare, om inte missbrukare som dricker mycket.
  • Anonym (E)
    Anonym (TS) skrev 2024-08-26 19:00:45 följande:
    Det är ett tecken på alkoholism att dricka så mycket under så kort tid, och dessutom innan en fest. Ingen gör det. Det är inte normalt. Bara "fördrinken" på en halv box är mer än rekommenderat intag. Det är extremt hög konsumtion. 
    Det är klart det är mycket, men var det här ett tillfälle eller är det var och varannan helg liksom, jag tror att alla människor har druckit alldeles för mycket vid något eller några tillfällen och enbart på denna information så är det en hård stämpel att ge
  • Anonym (Alltså)
    Anonym (TS) skrev 2024-08-26 19:00:45 följande:
    Det är dock inte samma sak som alkoholism. Om hon skulle dricka den mängden hela tiden och inte kunde klara sig utan, ja då är det en annan sak.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Alltså) skrev 2024-08-26 19:13:37 följande:
    Det är dock inte samma sak som alkoholism. Om hon skulle dricka den mängden hela tiden och inte kunde klara sig utan, ja då är det en annan sak.
    Att dricka så mycket inför en fest tyder på att man alltid dricker mycket.
  • Anonym (Alltså)
    Anonym (TS) skrev 2024-08-26 19:18:16 följande:
    Att dricka så mycket inför en fest tyder på att man alltid dricker mycket.
    Och att skriva inlägg för att fördöma andras alkoholkonsumtion tyder på att man är självgod.
  • BuoBä

Jag har druckit drygt en flaska vin själv en gång, under en middag som varade i 3-4 timmar. Det var inte meningen, utan jag märkte inte att min bordskavaljer fyllde på och fyllde på. Och han hade inga baktankar utan ville bara vara artig. 

Det gör jag inte om igen kan jag säga. Jag var så full att jag funderade på att sova en stund i diket på vägen hem. Men jag tog mig hem som tur var. 

Två, möjligen tre, glas är en trevlig, lite småberusad kväll. 

• Anonym (A)

En flaska under en kväll är inget större problem. Efter två är jag rätt blarig. Inget jag drar i mig på förfesten så att säga.

• Anonym (Em)

Jag och mina vänner brukar dricka en flaska vin var, några shots och sen underhålla det med cider. Då är vi lagom berusade för att dansa i flera timmar. Absolut inte packade. Dricker kanske en gång varannan månad. 

• Anonym (Minnen från fornstora dar)

Mitt max i medelåldern är 5-6 drinkar på en lång sittning med tre rätter, alltså under 7-8 h då.

Det som jag tycker är trevligt på en AW är max 3 glas,
    en lunch med vänner 1-2 glas.

Som yngre hade jag dock bra snurr på förbränningen. Jag och en kompis drog igenom hela drinklistan på en AW när de hade specialpriser, dvs vi delade på 22 drinkar, till omgivningens stigande häpnad.
    Den sista på listan hette Zombie Killer och var tänkt till 4 personer.

Det stuntet höll ända tills jag kom hem kl 23, men då fick jag tala med Ulrik ett tag. Mådde ändå skapligt dagen efter. Those were the days...

• Anonym (Honan)

Det beror på dagsformen för mig. Ibland blir jag väldigt berusad av två glas vin och inbland kan jag dricka en hel flaska utan att bli lika berusad. Ibland kan jag bli bakis av tre glas vin och ibland kan jag dricka en hel flaska vin + några glas bubbel och några glas rom utan att ens bli trött dagen efter. 

Så det är nog ganska svårt att säga vad som är normalt. 

• Tukt

Tror det är rätt svårt att bedöma alkoholkonsumtion så där. Promillet kan man ju såklart räkna ut, men svårt att ha åsikter om hur folk reagerar på det.

Svar på tråden Hur mycket alkohol tål man normalt?