• Madelene1989

högt immunförsvar

Hej! 

Vi har försökt att få barn under ca 1,5 år. Ingen graviditet. En läkare konstaterade PSOC och jag har därför ätit Letrozol i snart 6 cykler. Detta är sista månaden vi försöker med Letrozol och sen ska vi gå vidare med en annan plan. 

Jag har läst lite om att det kan vara svårt att bli gravid om man har för starkt immunförsvar. För ca 1 år sedan var jag vid läkaren då jag börjat få nässelutslag när kroppen utsätts för värme, typ som vid träning. Jag fick då till mig att min kropp har ett väldigt starkt immunförsvar och reagerar genom nässelutslag vid ansträngning. För att få bukt med detta äter jag nu antihistamin. 

Jag har dock börjat fundera på om mina svårigheter med att bli gravid kan bero på mitt höga immunförsvar. Jag har arbetat på mitt arbete i 4 år utan en enda sjukdag..

Jag har såklart tänkt ta upp detta med vår läkare men är lite rädd att inte tas på allvar på detta inte verkar som om det finns så mycket fakta om. Är det någon av er som har varit med om liknande och kan dela med sig av lite erfarenhet?

• Svar på tråden högt immunförsvar
  • Anonym (Lix)

Kanske, men för mig är det tvärtom. Jag har också ett högt immunförsvar och får tex aldrig feber och kan nog räkna mina sjukdagar i vuxen ålder på en hand (är över 40 nu)men jag blev gravid lätt. Men det finns ju säkert fler faktorer. Är inte PCOS en diagnos som gör det svårare att bli gravid? Det i kombination med immunförsvaret kanske gör det svårare för dig? Vad säger din läkare?

• Madelene1989
    Anonym (Lix) skrev 2024-08-26 09:41:46 följande:

Kanske, men för mig är det tvärtom. Jag har också ett högt immunförsvar och får tex aldrig feber och kan nog räkna mina sjukdagar i vuxen ålder på en hand (är över 40 nu)men jag blev gravid lätt. Men det finns ju säkert fler faktorer. Är inte PCOS en diagnos som gör det svårare att bli gravid? Det i kombination med immunförsvaret kanske gör det svårare för dig? Vad säger din läkare?

Okej, skönt att höra det. Jo det är det, men med Letrozol skulle det inte vara något problem enligt min läkare. Ändå står vi här efter 6 försökt med letrozol och utan resultat och då börjar man fundera på andra orsaker. 
    Jag har inte tagit upp detta med immunförsvaret med min läkare än.
Svar på tråden högt immunförsvar