• Ella789

    Gurkmejaextrakt i zinktillskott

    Hej!

    Testade positivt för 3 dagar sedan och det är väldigt tidigt, vi hade börjat försöka bara 2 veckor innan dess. Hade ett tidigt missfall för en månad sen bara ett par dagar efter att jag testat positivt, så blev gravid nu igen så fort jag hade ägglossning.

    Men nu är jag orolig. Har ätit Great Earths Zink 25 mg minst ett år (litet uppehåll några dagar just efter missfallet), fram tills i förrgår. Det innehåller även 10 mg gurkmejaextrakt. Gravida avråds tydligen att ta det som tillskott, men krydda maten med det går bra. Har läst om att det kan ha påverkan på livmodern och östrogen och ge sammandragningar och därmed ökad risk missfall eller för tidig födsel. Men även att det kan förtunna väggen i livmodern och försvåra implantation. 

    Men 10 mg verkar som en väldigt liten mängd. De tillskott som finns som innehåller endast gurkmeja har så mycket som 400 till över 1000 mg, vilket ju är väldigt mycket mer. Har inget koncept om hur mycket 10 mg är nä det gäller påverkan och hur mycket som tas upp av kroppen. Och hur man kan jämföra det med att krydda mat med gurkmeja. Någon som har erfarenhet av det här, råkat ta gurkmeja eller vet nånting om det här?

Svar på tråden Gurkmejaextrakt i zinktillskott