• Anonym (Lisa)

Tråden där vi kan spy galla över kassa chefer

Bytte jobb ganska nyligen och trivs väldigt bra med mina kollegor och mina arbetsuppgifter men ju längre tiden gått desto mer ogillar jag min chef. Det känns tråkigt, jag har kommit ganska bra överens med alla mina tidigare chefer men den här personen.. Jag får bara så mycket ångest.

Min chef håller en konstig distans till oss anställda och agerar på ett sätt som gör att det är svårt att veta vart man har honom. Han känns väldigt stressad och frånvarande, på en nivå att flera kollegor pratat om det, men när man frågar honom säger han bara att han inte är stressad. Absolut inget fel med att känna stress men när man har en stressad chef hamnar vi alla lätt i en känsla av stress eftersom att hans stress såklart smittar av sig på oss anställda.

Han kan även komma in och peta i saker man gör på detaljnivå. Det stör mig något enormt och gör att jag får en känsla av att det inte finns förtroende. Han är även otydlig i vad som förväntas av en, helt plötsligt kan han dyka upp med önskemål om att få saker klara på direkten, utan att ha flaggat för att det är bråttom. Jag är ny men han har inte haft ett enda avstämningsmöte och förklarat vilka förväntningar som finns eller liknande. Blä. Jag får bara så mycket ångest av honom. Han är lätt den sämsta chefen jag haft.

Hit me! Berätta om den sämsta chefen ni haft och varför den var så dålig.

• Svar på tråden Tråden där vi kan spy galla över kassa chefer
  • Anonym (Mia)

Jag bytte jobb för ett halvår sen och har nu lång pendling vilket berodde på chefen. Jag svär över honom ofta fortfarande då det betyder tio timmar mer i veckan borta från mina barn. Men det gick inte längre.

Han är en fullskalig narcissist. Självutnämnd expert på allt, petade i allt, rev upp allt som fungerat tidigare. Skröt om hur otroligt bra allt blev under hans skickliga ledning. Vände allt till att han var störst, bäst och vackrast. Ansåg sig själv besitta all kompetens i världen inom allt. Måste vara åtminstone ett tiotal olika fyraåriga högskoleutbildningar han berättat att han läst. Kunskaperna märktes dock inte, men enligt honom själv gjorde han stordåd. Helt värdelös på att leda möten, skulle alltid vara med men avbröt alla andra som hade något att säga. 

Chefen över var helt såld på att han var bra. Person efter person flyr arbetsplatsen. Sorgligt.

• Anonym (Den sämsta typen)

Har haft några stycken som är/har varit vidriga människor. Har haft ett par som är Sura, snorkiga högdragna som inte hälsar, inte svarar på frågor och beter sig som att man alltid gjort nåt fel. Men berättar inte vad man har gjort, så man vet inte om man ens har gjort nåt fel. Annars är den typen jag ogillar mest den som bevakar en på jobbet. Som inte litar på sina anställda. Det är den absolut sämsta chefstypen som gör att alla tappar lusten att göra sitt bästa. 

• Anonym (h)

Min förra chef skrev i ett sms att jag inte är så attraktiv på arbetsmarknaden och att ingen vill anställa en som har ett barn och väntar en till. Det företaget gick i konkurs några månader efter det smset, min fd. chef är en vanlig arbetare. Jag har fått ett nytt bättre jobb med en chef som jag tycker är jättebra. Han har inga problem med att jag har barn. Han har förståelse att jag inte kan jobba vilka tider som helst för han har själv barn, min förra chef hade inte egna barn. Jag och mannen har egna ideer för att starta eget företag. 

Ibland kan jag tycka synd om min fd. Chef dels för att han inte förstår vilket svin han är och för att det företag han en gång startat upp och levt med gick i graven. Ja, jag är lite för empatisk ibland. 

Jag kan också sakna arbetsplatsen, även om chefen var ett svin var kollegorna underbar och arbetsuppgifterna var bra. 

Svar på tråden Tråden där vi kan spy galla över kassa chefer