• Anonym (Hitta bostad)

Vad är de bästa bostadsmöjligheterna?

Jag och min fd partner bestämde oss igår för att separera, vi har två barn och jag behöver flytta. 

Nej han kommer inte kasta ut mig, men om jag känner honom rätt så kommer han att jävlas så mycket som möjligt och lägga en tacksamhetsskuld över mitt huvud. 

Vi bor tyvärr i en kommun i stockholmsområdet och därav är bostadsmöjligheterna något begränsade. Jag är studerande, ung och har inget kontaktnät i närheten. Hur gör jag nu? Mina köplatser på bostadsmarknaden är långt ner, jag kan inte hyra andrahand med två barn. 

Kan man få hjälp/vägledning av någon? Hör man av sig till privata hyresvärdar och vad säger man då? Kan kommunen hjälpa till? 

Ge mig alla tips ni har tack. 

• Svar på tråden Vad är de bästa bostadsmöjligheterna?
  • Anonym (Petra)

Tyvärr finns inte någon hjälp att få från samhället, det är bra att känna till. Du kommer behöva kämpa för att hitta något på egen hand och det kommer krävas energi och driv och tid, så ställ in dig på att fokusera på det nu! Men ge inte upp! Jag har nyligen själv varit i samma sits (bor oxå i stockholmsområdet). 

Kolla andra hand, ta kontakt med din bank och se över dina möjligheter. Byt bank om du inte får hjälp (det gjorde jag). I Stockholm är det lättare att köpa än att hyra, även om köp är svårt! Kan du bo i andra hand tills du hittar nåt stabilare? Våga be om hjälp, berätta för folk att du letar boende. Kollegor,kompisar m.m. vem vet, någon kanske vill hyra ut precis nu och då gärna till en person som dom känner till lite om. 

Önskar dig stort lycka till! 

• Anonym (HH)

Du får nog göra en paus i studierna och börja jobba. När du har en fast tjänst blir det lättare att hyra i andra hand eller köpa något. 

Alternativt får du ta en studentlägenhet (finns ju de som har flera rum än ett) och begära extra studiemedel för familj. Tror det finns något sådant.

Där jag bor i Solna finns små treor i studentområdet i Bergshamra. 

Svar på tråden Vad är de bästa bostadsmöjligheterna?