• Anonym (Iphone)

Ny iphone 13 ser ut som gammal iphone 7

Min mormor har köpt en ny iphone som hon påstår är en iphone 13 men den ser exakt ut som hennes gamla iphone 7. 

Blev lite misstänksam och undrade om hon blivit lurad av Telia. Gick in och kollade vilken modell hon har i inställningar och då står det Iphone SE. Och ingenting om att det skulle vara modell 13?

• Svar på tråden Ny iphone 13 ser ut som gammal iphone 7
  • Cereal Killer

Kolla vad det står på kvittot. Står det iPhone 13 så har de väl antagligen skickat fel telefon. Ni får kontakta Telia. 

• Anonym (Iphone)
    Cereal Killer skrev 2024-08-24 08:52:46 följande:

Kolla vad det står på kvittot. Står det iPhone 13 så har de väl antagligen skickat fel telefon. Ni får kontakta Telia. 

Det enda jag kan se som är annorlunda från hennes förra 7a är att det finns mer kamerafunktioner som ex porträttläge, vilket inte finns i 7an. Men kameran på baksidan är bara en liten fjuttig lins och jag som har iphone 11 har två stycken kameralinser. 
  • Anonym (Iphone)

Kan tänka mig att det är denna min mormor har fått https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklockor/mobiltelefon/iphone-se-gen-3-smartphone-64gb-midnight/431478?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD7WKV-fC4F7Ff493BFYlhQehLoX0&gclid=CjwKCAjw5qC2BhB8EiwAvqa41hOYv5zPNpD_FTUrQ9SeoOlKzDoWH251iTOT72mzXo-ykNS-lp1cVRoCvuAQAvD_BwE#description 
  • Anonym (Iphone)

Såhär står det i beskrivningen till Iphone SE som jag förmodar är telefonen min mormor har fått: 

Få iPhone-upplevelsen till ett bra pris. A15 Bionic-kretsuppsättningen ger dig kraften hos iPhone 13 i ett kompakt format. iPhone SE Gen. 3 är skyddad mot vatten och damm och täcks av ett av de tuffaste smartphone-glaset.

• Fontana

Jag tror också att det är en iPhone SE generation 3 som din mormor har. I och för sig ingen dålig telefon - jag har den själv.

Enligt appen och databasen MacTracker (som listar i stort sett alla produkter från Apple) så har iPhone SE gen 3 måtten 138,4 x 67,3 x 7,3 mm.

iPhone 13 har måtten 146,7 x 71,5 x 7,65 mm. Och dessutom har 13 två kameralinser på baksidan. SE har bara en. Så ta fram måttbandet och mät telefonen. 

I och för sig är det onödigt: Står det i Inställningar att det är en iPhone SE så är det det.

• klyban
    Anonym (Iphone) skrev 2024-08-24 08:33:41 följande:
    Ny iphone 13 ser ut som gammal iphone 7

Min mormor har köpt en ny iphone som hon påstår är en iphone 13 men den ser exakt ut som hennes gamla iphone 7. 

Blev lite misstänksam och undrade om hon blivit lurad av Telia. Gick in och kollade vilken modell hon har i inställningar och då står det Iphone SE. Och ingenting om att det skulle vara modell 13?

Pris och specifikationer i köpet berättar vad hon köpt.
    Och överensstämmer inte detta med vad hon fått och vad som står i kontraktet.

Ja, då får man göra ett klagomål på att man inte fått det man betalat för.
    Nått säger mig dock att de inte gjort fel, men kolla och se och så vet du sen.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Iphone)
    Fontana skrev 2024-08-24 12:32:41 följande:

Jag tror också att det är en iPhone SE generation 3 som din mormor har. I och för sig ingen dålig telefon - jag har den själv.

Enligt appen och databasen MacTracker (som listar i stort sett alla produkter från Apple) så har iPhone SE gen 3 måtten 138,4 x 67,3 x 7,3 mm.

iPhone 13 har måtten 146,7 x 71,5 x 7,65 mm. Och dessutom har 13 två kameralinser på baksidan. SE har bara en. Så ta fram måttbandet och mät telefonen. 

I och för sig är det onödigt: Står det i Inställningar att det är en iPhone SE så är det det.

Tack för svar. Då är det säkert en Iphone SE gen 3 som hon har köpt. Men konstigt att mormor säger att hon fått en iphone 13, men samtidigt är hon lite snurrig ibland. Hon hade sagt till Telia att hon gillade sin gamla Iphone 7 i storleken och då kanske dom sa att Iphone SE gen 3 är som en iphone 13 fast i samma storlek som en 7a. 
Svar på tråden Ny iphone 13 ser ut som gammal iphone 7