• Anonym (Jag)

    Fruktansvärt rädd för sent missfall

    Jag har försvagad livmoderhals på grund av tidigare konisering .. ska försöka ta det kort men jag var väldigt nära att förlora ett barn i vecka 20 på grund av det, det var nog det värsta jag har varit med om. Jag fick akut cerklage (band runt livmoderhalsen för att hålla den stängd) och det gick bra till slut utom vid förlossningen som slutade med akutsnitt men det är en annan historia.

    Nästa graviditet fick jag förebyggande cerklage i vecka 16 och allt gick bra trots att jag såklart var rädd . Nu är jag gravid igen i vecka 15, har läkartid på tisdag och någon gång efter det ska jag förhoppningsvis opereras och få cerklage igen. 


    Har haft två tidiga missfall också men de har inget med livmoderhalsen att göra.

    Iallafall så är jag fruktansvärt rädd nu. Är rädd för att något ska hända innan jag hinner få cerklage , behöver lyfta mycket mer nu på grund av att jag har en 2-åring som jag måste springa efter osv så tänker att den kanske förkortas och börjar öppna sig tidigare .. och så är jag så rädd för att något ska hända under själva operationen. Ser framför mig att jag får ett sent missfall och behöver se barnet , sen ska jag på något sätt orka leva vidare fast jag känner att jag inte skulle kunna det. 

    Ångrar nästan att jag redan har gått ut med graviditeten (för snart en vecka sen, magen syns ordentligt så var nästan tvungen och så kändes det som bra tillfälle efter KUB). Har börjat känna lite när bebisen rör sig också men får nästan bara ångest av det. Det känns så orättvist på något sätt att de flesta andra kan slappna av mer efter vecka 12 (har 2 vänner som också är gravida) men det är nu jag börjar bli livrädd på riktigt. 

    Nu blev det ganska långt , vet inte riktigt vad jag ville med det här men hoppas nån orkade läsa. Tänker om det är någon som har känt eller känner likadant eller haft liknande känslor .. eller någon som har något råd hur jag ska klara av det här. 

Svar på tråden Fruktansvärt rädd för sent missfall