Underhållsbidrag
Efter att hon först inte velat samarbeta i frågan i drygt en månads tid och efter att ha ignorerat när jag gav heads up om att jag kommer överlåta till rätten att besluta i frågan kände jag att jag "gjort vad jag kan". Sedan dök hon upp via ett nytt ombud som ville att jag skulle fylla i min del av Beräkningsverktyget och styrka inkomst och hyra. Vilket jag gjorde omgående. Sedan fick jag inget svar eller återkoppling på drygt en vecka.
Jag studerar som hon redan vet och har studiebidrag och lån som "inkomst". Boendekostnaden är 10000 för ett modernt hus nära storstad på 70 kvm och alltså rimligt eller tom "billigt". Nu ifrågasätts att jag hamnar på ca 200 kr minus i kalkylen (bidrag + lån - boendekostnader - levnadskostnader) och därför ska jag enligt ombud skicka in kontoöverföringar som styrker att jag faktiskt betalat hyran och även beslut från CSN för bidrag och lån. Är jag skyldig att göra detta?
Det tillkommer nya krav allteftersom och hittas på nya avdrag och vi verkar stå väldigt långt ifrån varandra gällande hur stort underhållsbidraget ska bli. Stämningsansökan var inlämnad för ett par veckor sen och kompletterades nu vid deadline. Bör jag sluta deala med henne och överlåta till rätten? Jag är självklart medveten om att den tappade parten kan betala för den andres rättegångskostnader. Det finns anledningar till att jag anser att det är värt att kämpa för det här. Frågan är bara om hennes avdrag är rimliga och om hon kan begära de här uppgifterna från mig.