• Anonym (Heythere)

Underhållsbidrag

Jag har blivit boendeförälder efter dom och håller nu på att deala med mamman om underhållsbidrag. Jag lämnade nyligen in en stämningsansökan då mamman hänvisat mig till att söka underhållsstöd. Då jag hittills bestämt mig för att försöka processa utan ombud har jag en del frågor jag hoppas någon ska kunna svara på. Är det rimligt att mamman vill göra avdrag för hennes resekostnader till hennes arbete (4000 kr i månaden)? Hon räknar även bort CSN återbetalning på ca 1000 kr. Vi använder oss av Försäkringskassans beräkningsverktyg och hon gör precis som jag avdrag för levnadskostnader på 5730 som är max.

Efter att hon först inte velat samarbeta i frågan i drygt en månads tid och efter att ha ignorerat när jag gav heads up om att jag kommer överlåta till rätten att besluta i frågan kände jag att jag "gjort vad jag kan". Sedan dök hon upp via ett nytt ombud som ville att jag skulle fylla i min del av Beräkningsverktyget och styrka inkomst och hyra. Vilket jag gjorde omgående. Sedan fick jag inget svar eller återkoppling på drygt en vecka.

Jag studerar som hon redan vet och har studiebidrag och lån som "inkomst". Boendekostnaden är 10000 för ett modernt hus nära storstad på 70 kvm och alltså rimligt eller tom "billigt". Nu ifrågasätts att jag hamnar på ca 200 kr minus i kalkylen (bidrag + lån - boendekostnader - levnadskostnader) och därför ska jag enligt ombud skicka in kontoöverföringar som styrker att jag faktiskt betalat hyran och även beslut från CSN för bidrag och lån. Är jag skyldig att göra detta?

Det tillkommer nya krav allteftersom och hittas på nya avdrag och vi verkar stå väldigt långt ifrån varandra gällande hur stort underhållsbidraget ska bli. Stämningsansökan var inlämnad för ett par veckor sen och kompletterades nu vid deadline. Bör jag sluta deala med henne och överlåta till rätten? Jag är självklart medveten om att den tappade parten kan betala för den andres rättegångskostnader. Det finns anledningar till att jag anser att det är värt att kämpa för det här. Frågan är bara om hennes avdrag är rimliga och om hon kan begära de här uppgifterna från mig.

Väldigt tacksam för svar.
  • Svar på tråden Underhållsbidrag
  • Anonym (Eh)

Ja, man får göra avdrag för resor till och från jobbet.

Och du är för övrigt fullständigt orimlig i detta. Jag kommer ihåg från din andra tråd att du vill öka konsumentverkets poster för att du ska kunna köpa splitternya cyklar (finns att köpa från nån hundring och uppåt begagnat), gå ut och käka på restauranger frekvent, åka snowboard och köpa dyra legoset till dina ungar som är i förskoleåldern/lågstadieåldern. Tycker du verkar extremt omogen. Dra sånt här till rätten skapar inget annat än samarbetskonflikter för resten av ert medföräldraliv och i slutändan går det ut över barnen. Du har csn, barnbidrag, flerbarnstillägg, bostadsbidrag och underhåll på sammanlagt minst 24740 kr netto, samt att ditt ex betalar barnförsäkringarna, men du tycker ändå inte att det räcker. Ditt ex är inte menad att finansiera DITT lyxliv medan du studerar. Barnen är definitivt försörjda på en rimlig nivå med den inkomsten, och det är du också.

• Anonym (Heythere)

Känns onödigt att svara dig egentligen, Jobbresor ska ingå i kategorin levnadskostnader hon redan maxat till taket. Hon vill göra avdrag för 4000 till utöver de 5730 kr hon fyllt i. Jag håller mig till Försäkringskassans kalkyl så ta det lugnt. Jag köper mycket begagnat och alla cyklar hittills har varit det. Det blir hans första nya cykel. En billigare variant. Snowboarden är begagna. MITT lyxliv? Våra barn är vana vid det här livet. Mamman är högavlönad och jag studerar och kan inte arbeta utöver det. Tack för input.

• Anonym (Vänjas av)
    Anonym (Heythere) skrev 2024-08-24 08:48:30 följande:

Känns onödigt att svara dig egentligen, Jobbresor ska ingå i kategorin levnadskostnader hon redan maxat till taket. Hon vill göra avdrag för 4000 till utöver de 5730 kr hon fyllt i. Jag håller mig till Försäkringskassans kalkyl så ta det lugnt. Jag köper mycket begagnat och alla cyklar hittills har varit det. Det blir hans första nya cykel. En billigare variant. Snowboarden är begagna. MITT lyxliv? Våra barn är vana vid det här livet. Mamman är högavlönad och jag studerar och kan inte arbeta utöver det. Tack för input.

Om era barn är vana vid det så får de vänja sig vid att de inte kan få lika mycket längre. 

Jag har nyss separerat från mina barns pappa. Han tjänar betydligt mer än mig. Våra barn är vans vid en massa saker och de är fullt medvetna nu om att det kommer att bli prioriteringar i vad vi kan göra och hitta på. Vissa saker kommer de fortfarande att kunna göra med pappa, vilket han inte är sen att utnyttja men det struntar jag i. Att jag och barnen inte kan hitta på lika mycket innebär bara att det blir mer speciellt när vi gör det. Det är ingen rättighet att åka till fjällen eller utomlands varje år. Snowboard går att hyra när man är där tex. 

Men, vad gäller din fråga om hennes avdrag så skulle det vara bättre för dig om du hade en advokat som kan hjälpa dig. Att representera sig själv brukar sällan vara gynnsamt. 
  • Anonym (NN)

Enligt Försäkringskassans webbsida ingår arbetsresekostnader i Levnadskostnader, som du skriver, så det kan hon knappast tillgodoräkna.  Resekostnader på 1000 i veckan låter orimligt. 

Avbetalning på lån borde väl gå under övriga kostnader, men skriv till FK och fråga om detta.

För att undvika onödigt bråk är det väl bäst att ni båda två redovisar papper på allt.  

• Anonym (Heythere)

Jag har aldrig varit i fjällen eller åkt utomlands med barnen. Vi hyrde snowboard första året och när barnen fastnade för det köpte jag EN snowboard de fick dela på begagnad. Att hyra snowboard är dyrare än att köpa. Du vet ju ingenting om mina barn. Den ene är väldigt aktiv och behöver att mycket händer för att inte bli understimulerad och har dessutom en fallenhet för idrott. Vi separerade för övrigt för flera år sedan och barnen har haft den här standarden som jag anser är ?som de flesta andra har det?. Jag förstår att man prioriterar annorlunda när man måste men även om man flyttat isär ska man räkna det som att man dela på barnens utgifter efter förmåga och behov. Det är inte jag som skapat försäkringskassans kalkyl och jag ser inte varför jag ska hålla inne på vanliga grejer som hör till barndomen när vår gemensamma ekonomiska förmåga är rätt hög och då försäkringskassans kalkyl landar i ett rätt ok bidrag nu när barnen bor mestadels hos mig. När jag arbetar snart ska jag stå för i princip all VAB och allt kommer bekostas av mig. Långa bilresor till och från förskolan och aktiviteter räknas inte riktigt in i kalkylen heller. Ett vanligt bidrag hamnar på 3000-5000 per barn enligt vad jag kan läsa till mig på en advokatbyrås hemsida. 

• Anonym (Heythere)
    Anonym (NN) skrev 2024-08-24 10:39:47 följande:

Enligt Försäkringskassans webbsida ingår arbetsresekostnader i Levnadskostnader, som du skriver, så det kan hon knappast tillgodoräkna.  Resekostnader på 1000 i veckan låter orimligt. 

Avbetalning på lån borde väl gå under övriga kostnader, men skriv till FK och fråga om detta.

För att undvika onödigt bråk är det väl bäst att ni båda två redovisar papper på allt.  

Tack! Jag ska höra med Försäkringskassan hur de ser på avdraget gällande återbetalning av studielån. Jag antar att hon reser mycket i jobbet då hon är konsult. Jag tycker ändå att det är märkligt att hennes advokat kan tycka att det är ett rimligt avdrag. Varför jag frågar om det här är för att hon verkar göra allt för att inte vill samarbeta utan hitta svepskäl för att försöka vinkla det till att jag inte försökt lösa det här med henne. Tyvärr har det varit så under flera år i Processen rörande boendet där ödet gick sådär för henne när vi väl var i rättssalen.
  • Anonym (NN)
    Anonym (Heythere) skrev 2024-08-24 10:59:42 följande:
    Tack! Jag ska höra med Försäkringskassan hur de ser på avdraget gällande återbetalning av studielån. Jag antar att hon reser mycket i jobbet då hon är konsult. Jag tycker ändå att det är märkligt att hennes advokat kan tycka att det är ett rimligt avdrag. Varför jag frågar om det här är för att hon verkar göra allt för att inte vill samarbeta utan hitta svepskäl för att försöka vinkla det till att jag inte försökt lösa det här med henne. Tyvärr har det varit så under flera år i Processen rörande boendet där ödet gick sådär för henne när vi väl var i rättssalen.
    Om hon reser under arbetstid får hon väl göra avdrag i deklarationen för det
Svar på tråden Underhållsbidrag