• Anonym (Mi)

    Normalt att må dåligt av amning?

    Jag fick barn för 7 veckor sedan och har senaste dagarna mått otroligt dåligt. Har en läkartid inbokad men skulle vilja höra här om det är fler som mått både psykiskt och fysiskt dåligt av amning? jag vill inte sluta amma om det inte är det som är problemet, men kommer sluta omedelbart om det skulle hjälpa, då jag i nuläget mår väldigt dåligt. 

    Jag har onormalt låg vilopuls (för att vara mig) ca 45 slag/minut. Innan graviditet låg det på 60-65 slag. Jag har troligen lågt blodtryck (ska be läkaren kontrollera) då jag blir yr, speciellt när jag reser mig, men samtidigt blir jag snabbt väldigt andfådd, vilket för mig inte riktigt lirar med låg vilopuls. Sambon får ta bebis under perioder dagtid så jag kan sova, men ändå är jag extremt trött, slö och yr. 


    Jag försöker dricka så mycket vatten jag bara kan.

    Någon som upplevt något liknande?

  • Svar på tråden Normalt att må dåligt av amning?
  • Zaro

    Jag mår också dåligt av amning och kombinerar det därför med ersättning. Men varför tror du att ditt mående har med specifikt amningen att göra? Har du varit på efterkontroll ännu? De kan kolla järnvärdet. 

  • Veeera

    Jag mådde också väldigt dåligt psykiskt och fysiskt av amming. kände mig så låst och fick ont i ryggen. oxitycinet var som en drog som fick mig att bli helt snurrig. 


    det blev bättre vid 3 månader. dels började vi med ersättning (delamning) då men bebisen blev också mer effektiv så vi behövde inte amma lika länge. 


    nu är han 6 månader och jag vill känna mig friare så jag ska sluta. Många där ute som har åsikter kring amning vilket påverkar oss mammor. Att du mår bra är det viktigaste faktiskt. Det finns fördelar med amning men de överväger inte att du mår dåligt. det finns jättebra ersättning idag. Så gör det som känns bäst för dig. kanske sätt ett datum hur länge du orkar ?försöka? med amningen.

    sen är första tiden extremt prövande och nedstämdhet vanligt. det finns stöd att få! Prata med bvc. 

    och jättebra att kolla upp det där med låg puls speciellt med tanke på din ork. Säkert inget men alltid bra att kolla. Lycka till! 

  • Anonym (Ulrika)

    Hur mycket vatten dricker du på en dag?
    Hur är dina matvanor? Din vikt?

Svar på tråden Normalt att må dåligt av amning?