• Anonym (namn)

Kan man göra namnet Leif finare på nåt vis?

Leif är ett släktnamn, vi vill att vår son kanske ska få i andranamn. 

Men vi gillar inte namnet Leif...går det att göra mindre justeringar för att få det finare? 

Tips tack :D

• Svar på tråden Kan man göra namnet Leif finare på nåt vis?
  • Anonym (Sara)

Vad menar du? Menar du att man skulle ändra stavningen eller vad? Nej, det är inget vackert namn men samtidigt är det ju bara ett ?mellannamn?. 

• Anonym (Sara)

Man behöver heller inte ge sitt barn ett namn man ogillar bara för att det råkar vara ett ?släktnamn?. Mina barn har bara ett förnamn och ett efternamn och det är namn vi gillar. 

• Anonym (Fattar)

Jag förstår precis hur du menar, jag ville väldigt gärna döpa min dotter efter min farmor som hette Berit, hon dog året innan hon föddes och även om det bara är ett mellannamn så tycker jag inte att namnet är vackert någonstans och ville inte att dottern skulle heta det, jag satt och försökte komma på alla tänkbara smeknamn eller böjningar jag kunde göra av namnet men det stod still, som tur var så hette farmor Alice i mellannamn så jag tog helt enkelt det istället

• Anonym (namn)

Vi har släktnamn till våra andra barn, och vi har liksom förbrukat de mesta manliga namnen i släkten. Jag vill gärna att det är ett fint namn även om det endast är ett mellannamn. Vi har två mellannamn per barn och Leif var barnens farfar som dog några år sedan och en viktig person. Men varken jag eller barnens  far gillar namnet Leif eller Leffe tyvärr. 

• Anonym (namn)
    Tow2Mater skrev 2024-08-22 19:07:34 följande:

Finska versionen Leivo?

Ja kanske det, bättre än Leif iaf :) tack för tipset.

Låter Leith helt  tokigt eller? för jag gillar annars det.

Hade tänkt Leifa om det blev en dotter men nu blev det en till son.

• Anonym
    Anonym (namn) skrev 2024-08-22 19:31:39 följande:

Ja kanske det, bättre än Leif iaf :) tack för tipset.

Låter Leith helt  tokigt eller? för jag gillar annars det.

Hade tänkt Leifa om det blev en dotter men nu blev det en till son.

Att leifa är verbet till leifing. Googla gärna.

Leith kommer förmodligen att bli ?liiiiifh? i stil med Keith.
  • Anonym (Zäta)

Måste det vara exakt samma namn? Räcker det med att tex första bokstäverna är samma?

Levi är ju ett förslag i så fall. 

Eller ursprungsnamnet Leifr kanske är lite häftigt?

• BuoBä
    Anonym (namn) skrev 2024-08-22 19:30:45 följande:

Vi har släktnamn till våra andra barn, och vi har liksom förbrukat de mesta manliga namnen i släkten. Jag vill gärna att det är ett fint namn även om det endast är ett mellannamn. Vi har två mellannamn per barn och Leif var barnens farfar som dog några år sedan och en viktig person. Men varken jag eller barnens  far gillar namnet Leif eller Leffe tyvärr. 

Hade farfar inte fler namn?
Svar på tråden Kan man göra namnet Leif finare på nåt vis?