• FruTe

Katt som inte kan åka bil

Hej!
    vi har en katt som blir väldigt stressad och mår dåligt när vi åker bil med henne. Vi har än så länge bara åkt kortare sträckor och hon skakar och hyperventilerar och blir dålig i magen. 

Vi vill gärna kunna ta med henne till landet, en resa på ca 3 timmar. 

Vad kan man göra? Googlat en del och det verkar ju finnas olika lugnande sprayer etc. Är det något av detta som faktiskt funkar?
    Jag trodde man var tvungen att ha katter i transportbur i bilen men det verkar ju finnas sele/bälte?

Tips?!

• Svar på tråden Katt som inte kan åka bil
  • Anonym (EjLars)
    FruTe skrev 2024-08-22 14:43:11 följande:

Vad kan man göra? Googlat en del och det verkar ju finnas olika lugnande sprayer etc. Är det något av detta som faktiskt funkar?

Njaaaej, marginellt isf. På mina iaf. Har de väl börjat stressa upp sig så är det svårt. Har provat att spraya på filten i buren när vi ska på vaccinering och så, men om det hjälper alls så är det lite.
  • Anonym (Samma här)

Min katt beter sig likadant, hyperventilerar och dreglar ner sig inom fem minuter. Har testat alla receptfria medel som rekommenderas men inget hjälper tyvärr...

• Anonym (Bonqat)

Finns ett ångestdämpande preparat man kan få utskrivet av veterinär, Bonqat. Om det är stressen som får katten att må dåligt. Sen kan man så klart kombinera med Feliway och liknande. Också viktigt att öva om man vill kunna resa med katt. Dels ska buren helst alltid stå framme och vara en mysig liggplats i vardagen, då och då bör man stänga luckan och bära runt lite på katten. När det momentet är okej kan man ta katten en sväng i bilen runt kvarteret, och successivt utöka. 

Men med det sagt, ni har större glädje av att ta med katten än katten har av att följa med. Om det är så jobbigt för den att resa så är nog kattvakt att rekommendera. Katter tycker inte att det är roligt att vara på äventyr så som hundar gör, utan är väldigt platsbundna och hemtama. Risken finns att hon kommer vara livrädd och ligga och trycka hela tiden i sommarstugan också. 

Svar på tråden Katt som inte kan åka bil