• Anonym (A)

Hur ska jag hantera sonens anklagelser?

Jag är ensamstående med en son som är myndig. Jag lämnade sonens pappa när sonen var mycket liten eftersom pappan misshandlade mig. Jag har kämpat hårt för att hålla honom utanför vårt liv eftersom han är direkt skadlig för sonen. Pappan har fortsatt hota, stalka och trakassera oss under många år, vilket han också har dömts för mot oss båda och fått kontaktförbud i perioder. 

Jag har också kämpat med PTSD som jag inte har fått rätt hjälp för trots diagnos samtidigt som jag har jobbat heltid för att försörja oss båda. 

En konsekvens av PTSDn är att jag får utbrott ibland när stressnivån blir för hög. Det är något jag verkligen har försökt jobba med för jag vill inte utsätta sonen för det men ibland har det bara inte gått. Det har inte blivit bättre av att jag var med om en olycka, min nära anhörig blev svårt sjuk och jag har haft ett krävande jobb. 

Jag har otroligt dåligt samvete för det. Jag har inte riktat utbrotten mot sonen men han har ju sett mig bli arg och gråta. Jag har som sagt inte fått den hjälp jag har behövt även om det självklart inte är en ursäkt. Jag har en ny läkartid snart för ett nytt försök. 

I övrigt har vi levt ett normalt liv. Jag vet att sonen känner sig älskad och det har varit det viktigaste för mig. Jag har försökt ge honom allt, både av min tid, kärlek och materiella saker som resor och upplevelser. Jag är också mycket engagerad i allt som är viktigt för honom. 

Vi har en fin relation på många sätt. Han vänder sig till mig när han mår dåligt och behöver prata eller om han är glad över något. Han är en jättefin person och jag är så stolt över honom. Han säger att jag är en jättebra mamma och det gör mig så glad eftersom jag helt ärligt känner mig rätt värdelös. 

Vi har också pratat mycket om mina utbrott och han vet att jag mår dåligt över att ha utsatt honom för det. Han äger sin upplevelse så jag ifrågasätter inte utan bara lyssnar och bekräftar. 

Problemet är att jag ibland upplever att han använder det emot mig när jag till exempel ber honom hjälpa till hemma. 

Idag blev jag arg på honom eftersom han har stökat ner hela köket och sedan bara gått och lagt sig. Det är bara jag som städar härhemma. Han handlar och hämtar paket men jag plockar upp och städar. Hans rum ser hemskt ut. 

Han sover hela dagarna, sitter och spelar och sprider skräp omkring sig och går ut med kompisar. Han kom inte in på utbildningen han ville gå och söker inga jobb. Han har också en rätt dålig attityd ibland och säger fuck you, håll käften och liknande, något jag aldrig någonsin skulle säga till honom. 

Ibland tappar jag tålamodet men det är på en normal nivå, till exempel att jag säger ?Nu har du glömt mat framme över natten och köket ser hemskt ut?. med arg röst. De flesta föräldrar kan ju säga till sina barn på skarpen men han hävdar att hans kompisars föräldrar aldrig skulle göra det. 

Idag sa jag åt honom att gå upp och städa köket och att jag är trött på hans beteende. Då blir han galen på mig, har sönder saker och så drar han upp det här med utbrotten och att det är så hemskt att leva med mig att han inte orkar någonting. Han säger att det är därför han inte söker jobb eller gör något. 

Då går han ifrån att dagarna innan ha varit på jättebra humör och haft kul med kompisarna till att han inte vill leva på grund av mig. 

Jag vet att det låter hemskt av mig men ibland undrar jag om han använder det för att komma undan ansvar eftersom han vet att det är min svaga punkt som jag känner en otrolig skuld för. 

Han ger inte alls intrycket av att vara deprimerad eller trött på livet, tvärtom så jag har svårt att se att det skulle vara som han säger. Han visar också i handling att han är trygg och känner tillit för mig. 

Det skär ju i hjärtat att höra att han skulle må så dåligt men jag vet inte vad jag ska tro. Jag vill ju inte ifrågasätta hans känslor och känner inte heller att jag har rätt att göra det. 

De här anklagelserna kommer bara när jag sätter hårt mot hårt och ställer krav. Jag vet att jag curlat honom med mycket och det får jag ta konsekvenserna av nu men hur ska jag hantera det beteendet utan att ifrågasätta hans behov och känslor? Jag vill inte vara den där föräldern som förnekar och förminskar barnets upplevelser, 

Nu har han lugnat ner sig, kramat mig och bett om ursäkt så det blir rätt förvirrande. 

• Svar på tråden Hur ska jag hantera sonens anklagelser?
  • Anonym (T)

Kanske är han bara för stor för att bo hos mamma? Dags att flytta hemifrån? 

• Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2024-08-22 11:48:59 följande:

Kanske är han bara för stor för att bo hos mamma? Dags att flytta hemifrån? 

Jo, det kan man tycka men det kräver ju att han antingen pluggar eller jobbar. Jag har inget emot att försörja honom så länge han gör någonting men det gör han inte nu. 

Fast det är en annan diskussion. Jag undrade mer över hur jag ska hantera de här situationerna. 

• Anonym (T)

Jag förstår, men jag tror inte att det löser ert grundproblem. Leta uthyrningsrum/del i kollektiv åt honom eller fråga en släkting om han kan flytta in. Det gör ju inget om det är i en annan stad eftersom han ändå inte har jobb. Jag vet två tonåringar (från olika familjer) som flyttade till släktingar efter studenten när det inte var hållbart att bo med föräldrarna men de inte fått till sysselsättning än. Det blir en flytta-hemifrån-light. Det är lättare att hitta sitt vuxna jag när man kommer bort från föräldrarna. 

Sen kan han se om det finns plats kvar på någon folkhögskola med internat. 

• Anonym (.)

Han borde ju ha lärt sig tidigare i livet att städa efter sig osv. Det ska ju inte komma först i vuxen ålder.
    Däremot så har jag förståelse för att människor som mår dåligt faktiskt inte alltid orkar städa efter sig.

Men det mest effektiva sättet att hjälpa er båda är ju att du stöttar honom i att bli självförsörjande och till eget boende. Antingen att du peppar honom till att söka jobb, ställer upp med att vara bollplank gällande CV/personligt brev, kontakter osv. (Det är väl så de flesta föräldrar brukar göra... till och med tidigare i livet än när barnet redan passerat 20). 

Sedan borde han också söka utbildningar, och kanske utbildning på folkhögskola med internat kan vara ett alternativ.

Han måste också skriva in sig på arbetsförmedlingen om han inte redan är det, och då kommer det krav med det att söka minst 6 jobb i månaden. Är han inskriven där?

• Anonym (A)
    Anonym (.) skrev 2024-08-22 12:26:04 följande:

Han borde ju ha lärt sig tidigare i livet att städa efter sig osv. Det ska ju inte komma först i vuxen ålder.
    Däremot så har jag förståelse för att människor som mår dåligt faktiskt inte alltid orkar städa efter sig.

Men det mest effektiva sättet att hjälpa er båda är ju att du stöttar honom i att bli självförsörjande och till eget boende. Antingen att du peppar honom till att söka jobb, ställer upp med att vara bollplank gällande CV/personligt brev, kontakter osv. (Det är väl så de flesta föräldrar brukar göra... till och med tidigare i livet än när barnet redan passerat 20). 

Sedan borde han också söka utbildningar, och kanske utbildning på folkhögskola med internat kan vara ett alternativ.

Han måste också skriva in sig på arbetsförmedlingen om han inte redan är det, och då kommer det krav med det att söka minst 6 jobb i månaden. Är han inskriven där?

Ja absolut, jag har peppat honom att söka jobb, hjälpt till med CV etc och tagit fram jobbförslag. Han fick faktiskt ett jobb men de hade anställt för mycket behovspersonal så sonen hann bara jobba ett par dagar innan det var slut.

Han sökte också flera universitetsutbildningar, kom in på ett par men inte just de utbildningar han ville gå. Han har sökt till andra utbildningar med sen anmälan också och väntar på besked.

Planen nu är att han ska plugga till högskoleprovet i oktober men det är där det brister. Det blir lätt att dagarna bara går. 

Han tog studenten i juni så det handlar inte om någon längre tid och nu när kompisarna börjar plugga i augusti så tror jag att det blir mer fart på honom. 

Jo, jag har försökt lära honom att hjälpa till men när man är ensamstående på heltid så har man inte alltid tid att vara pedagogisk eller tjata utan det blir lätt att man fixar det själv. 

Fast det är inte det jag oroar mig för utan situationen jag beskriver ovan. Jag vet inte hur jag ska tolka det. Jag har sagt till honom att söka samtalsstöd flera gånger och tagit fram kontaktuppgifter men han gör inte det heller. 

• Anonym (Mamman)

?Jag vet att jag curlat honom med mycket och det får jag ta konsekvenserna av nu men hur ska jag hantera det beteendet utan att ifrågasätta hans behov och känslor? Jag vill inte vara den där föräldern som förnekar och förminskar barnets upplevelser?

Du skriver att du vet att du har curlat honom och att du får ta konsekvenserna av det men samtidigt skriver du att du inte vill förminska barnets upplevelser. Hur gammal är barnet för är ?barnet? tonåring eller vuxen så är det nog just där som problemet ligger. Att du behandlar ditt vuxna barn som just ett barn och verkar inte ställa några krav på honom alls för som det är nu så är det ju din VUXNA (om han nu är vuxen) son som förminskar dina känslor och upplevelser och inte vill du väl att han ska ta med sig det här beteendet ävennut i vuxenlivet och på arbetsplatsen? 

Så börja med att stå upp för dig själv och ställ krav på din son om han nu är vuxen (eller tonåring)!!!

• Anonym (.)

"Han sover hela dagarna, sitter och spelar"

Det här är nog ett stort problem för hans mående. Många som sitter mycket vid spel och sover för mycket blir mer lätt arga.

Han MÅSTE få in andra rutiner på vardagar.
    Söka ett visst antal jobb, äta mat, städa lite, gå minst en promenad. Varje vardag.

• Anonym (A)

Jag vet inte om ni förstår hur jag menar. Vi har inte levt ett normalt liv på grund av exet. Det har varit många tvister och rättegångar och vi har båda kämpat med vårt psykiska mående på grund av det. Dessutom har det varit flera andra svåra händelser som vi har tagit oss igenom.

Sonen har ju vuxit upp med ensam förälder som kämpar med PTSD. I vårt fall handlar det inte bara om en curlad tonåring utan det är mer komplicerat än så. Jag önskar nästan att det bara handlade om det för då hade det funnits enklare lösningar. 

Jag skulle vilja ha råd om situationen jag beskriver för just nu är jag rätt ledsen. Jag faller ner i en känsla av hopplöshet när han säger sådant till mig, som om inget av det jag ändå har försökt göra som förälder är värt något. 

Han säger sådana saker och när han har lugnat sig är han på bra humör, speglar sig och kommenterar sitt utseende och går ut och käkar. Jag sitter här med ångest över allt jag har misslyckats med som mamma, så illa att han inte vill leva. Eller är det så?

Jag vet inte vad jag ska tro. Han förstår inte hur det han säger knäcker mig fullständigt. I ena stunden tänker jag att han inte menar det och i nästa att det verkligen är så illa. 

• Anonym (Miranda)

Det blir nästan alltid stora gräl när vuxna barn bor kvar hemma. Det är helt enkelt för att man inte kan bo med någon annan vuxen som inte är ens man eller hustru eller sambo etc. 

Det är naturligt. Han SKA göra sig fri. Han SKA bli arg och vilja flytta. Det är precis som det ska vara. Därför måste en utflytt vara ett första steg mot en bättre relation mellan er två. 

Det andra jag läser är att du pratar mycket om dig själv och dina känslor. Du blir knäckt, du får utbrott du inte kan styra över, du är stressad, du har ptsd osv. Sedan blir du förvånad över att även din son får utbrott. Men det är ju det sättet du har löst problem på så varför kan inte han göra detsamma? Hur tom och ledsen tror du han har känt sig när du har fått dina utbrott? Sedan är du glad i hågen några timmar senare. Han har ju lärt sig det här beteendet av dig. 

• Anonym (A)
    Anonym (Miranda) skrev 2024-08-22 13:21:13 följande:

Det blir nästan alltid stora gräl när vuxna barn bor kvar hemma. Det är helt enkelt för att man inte kan bo med någon annan vuxen som inte är ens man eller hustru eller sambo etc. 

Det är naturligt. Han SKA göra sig fri. Han SKA bli arg och vilja flytta. Det är precis som det ska vara. Därför måste en utflytt vara ett första steg mot en bättre relation mellan er två. 

Det andra jag läser är att du pratar mycket om dig själv och dina känslor. Du blir knäckt, du får utbrott du inte kan styra över, du är stressad, du har ptsd osv. Sedan blir du förvånad över att även din son får utbrott. Men det är ju det sättet du har löst problem på så varför kan inte han göra detsamma? Hur tom och ledsen tror du han har känt sig när du har fått dina utbrott? Sedan är du glad i hågen några timmar senare. Han har ju lärt sig det här beteendet av dig. 

Nej, jag har inte skrivit att jag blir förvånad. Jag skrev tråden ur mitt perspektiv, hur jag känner och hur jag ska hantera det, vilket de flesta brukar göra på ett sådant här forum. Det betyder inte att allt handlar om mig i min relation till sonen. Och nej, jag var inte glad i hågen efter mina utbrott utan tvärtom ledsen och ångerfull och jag pratade mycket med sonen om det och sa förlåt. 

Det framgår väl rätt tydligt av min trådstart att jag inser mina brister som förälder men det var inte det jag frågade om. 

Svar på tråden Hur ska jag hantera sonens anklagelser?