• tobiq

Sally eller Siri?

Vilket föredrar ni och VARFÖR? Vad får ni för associatione?

Moa-08 Svea-10
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sally eller Siri?
  • Anonym (S)

Röstade på Sally. Min egen dotter fick namnet Siri och jag kan tycka att det är lite kort och trist emellanåt. (Det var inte mitt förslag men det slumpade sig så att hon fick det namnet till slut) Båda namnen är fina tycker jag.

• Anonym (F)

Sally.

Apples röststyrningstjänst och virtuella assistens heter Siri. I mina kretsar ger namnet Siri direkt denna association.

Bägge namnen är dock fina.

• Anonym (S)
    Apples röststyrningstjänst och virtuella assistens heter Siri. I mina kretsar ger namnet Siri direkt denna association.

Haha, ja det också. Detta kom dock efter att dottern fått namnet. 
  • Anonym (F)
    Anonym (S) skrev 2024-08-22 11:39:23 följande:

Haha, ja det också. Detta kom dock efter att dottern fått namnet. 
    Så kan det vara :). Jag träffade en kvinna +60 förra veckan som hetter Siri så det är ett gammalt fint namn, numera kapat av Apple ;)
  • Hjelm

Siri för mig - även om det känns lite sämre efter att Apple gav det namnet till röstassistenten.

Sally låter för mycket som en hund i mina öron. Eller bara ett smeknamn.

• Anonym (W)

Siri - Tänker på rösten i Iphone. Finns risk att folk kommer skoja om det också och säga Siri och be henne göra saker så som man säger till AI-Siri. Tycker namnet i sig är ganska hårt och charmlöst. Inte min smak.

Sally - Tanker på Sallie Mae och tv-serien Sally. Det känns som ett namn som smälter in bland de namn som är populära nu, men det känns ändå inte så vanligt eller uttjatat. Tycker det är ok fint.

• tobiq
    Anonym (F) skrev 2024-08-22 11:28:30 följande:

Sally.

Bägge namnen är dock fina.

Det här oroar sig mina äldre barn för, att det ska bli ?fråga Siri? för jämnan. Jag är lärare och tycker att det är extremt sällsynt att skolbarn skojar eller driver med varandras namn, kanske beror på att det finns en sån otrolig mängd varierande namn numera?
    Moa-08 Svea-10
  • tobiq
    Anonym (W) skrev 2024-08-22 12:10:58 följande:

Siri - Tänker på rösten i Iphone. Finns risk att folk kommer skoja om det också och säga Siri och be henne göra saker så som man säger till AI-Siri. Tycker namnet i sig är ganska hårt och charmlöst. Inte min smak.

Sally - Tanker på Sallie Mae och tv-serien Sally. Det känns som ett namn som smälter in bland de namn som är populära nu, men det känns ändå inte så vanligt eller uttjatat. Tycker det är ok fint.

Vi har haft det längre Sigrid som alternativ men tyckte att Siri var mjukare :)
    Moa-08 Svea-10
  • tobiq
    Hjelm skrev 2024-08-22 12:00:50 följande:

Siri för mig - även om det känns lite sämre efter att Apple gav det namnet till röstassistenten.

Sally låter för mycket som en hund i mina öron. Eller bara ett smeknamn.

Ja, det har en viss husdjurs-känsla över sig kan jag hålla med om.
    Moa-08 Svea-10
  • tobiq
    Anonym (S) skrev 2024-08-22 10:57:12 följande:

Röstade på Sally. Min egen dotter fick namnet Siri och jag kan tycka att det är lite kort och trist emellanåt. (Det var inte mitt förslag men det slumpade sig så att hon fick det namnet till slut) Båda namnen är fina tycker jag.

Har din Siri fått lyssna på kommentarer relaterat till Apple-Siri?
    Moa-08 Svea-10
Svar på tråden Sally eller Siri?