• Anonym (Hej hej)

    Ralph, Hasse eller Ted?

    Vi diskuterar namn på våran nyfödda pojke. 
    Vad är era tankar kring namnen Ralph, Hasse och Ted?

  • Svar på tråden Ralph, Hasse eller Ted?
  • Körsbärsdalen

    Ralph känns mest som ett NAMN tycker jag, eller är det också från ett smeknamn från början? Oavsett så har jag alltid uppfattat det som ett eget namn, och dessutom tidlöst och relativt internationellt gångbart. Hasse känns som ett smeknamn till Hans. Ted som ett smeknamn till Teodor. 

  • Anonya

    Gillar Ted bäst.
     
    Ralf känns gammaldags, men många gamla namn kommer ju igen. Skulle inte stava det med ph, känns engelskt eller att man försöker göra något finare. Barnet måste också alltid berätta om stavning och även ibland om uttal då många nog kan uttala det på engelska om det är med ph.

    Hasse känns lite mer som smeknamn, framför allt på en vuxen man.

  • Anonym (Oni)

    Ralf hade jag på listan för min son, men med f då. Det blev ett annat namn men ibland har jag ändå kallat honom röjarralf. (Rolf växer också på mig allt mer)

    Hans är fint, döpa till hans och kalla för Hasse?

    Ted är fint, Ted Gärdestad. Men med alla Ted, Teodor, Teo, Matteo, matea mm så är det kanske lite uttjatat.

    Jag röstar på Ralf!

  • Anonym (Miffy)

    Ralph - föredrar Ralf. Helt ok namn. Varken bu eller bä. Kommer nog kallas Raffe som låter lite som raffigt, ett adjektiv använt av 50-talister.  


    Hasse - nix. Men gärna Hans. 


    Ted - helt ok. Kan nog komma att kallas typ Tedde eller nåt sånt. 


    Frågade min nioåring vad hon tycker. Tja, normala namn, sa hon. 

  • trollhona
    Anonym (Hej hej) skrev 2024-08-21 18:11:40 följande:
    Ralph, Hasse eller Ted?

    Vi diskuterar namn på våran nyfödda pojke. 
    Vad är era tankar kring namnen Ralph, Hasse och Ted?


    Hans, så får hans smeknamnet Hasse. Men ge honom inte smeknamnet som namn, det kommer se oseriöst ut en dag när han ska söka jobb. Lite som att se "Jossan" istället för Josefine på CVt.
  • sj77

    Vår son född 2019 heter Ralph. Ville gärna ha Ralf men det klarade men man inte av. Underbart namn, inte ångrat det en sekund. Smeknamnen här hemma är RaRa, Rallanbrallan, Raffe typ, kompisarna har än inga smeknamn för honom. Han själv däremot har svårt att uttala R så det blir Lalph när han presenterar sig men det dröjer nog max ett år innan R faller på plats.

    Non the less - fantastiskt fint namn som bara blir mer självklart för varje dag som går.

Svar på tråden Ralph, Hasse eller Ted?