Skadestånd
Hej!
Jag har skickat in en ansökan om verkställighet till kronofogden då jag fått rätt till skadestånd.
Är det någon som vet eller har erfarenhet av hur lång tid det brukar för dem att handlägga osv?
Hej!
Jag har skickat in en ansökan om verkställighet till kronofogden då jag fått rätt till skadestånd.
Är det någon som vet eller har erfarenhet av hur lång tid det brukar för dem att handlägga osv?
Det kan tyvärr ta hur lång tid som helst. I värsta fall får du ingenting. Jag har haft ett sånt ärende hos kronofogden för ungefär 10 år sedan.
Så här var det för mej. För att kravet ska kunna verkställas måste det finnas något att mäta ut. Den som hamnar på utmätning är ofta smart nog att gömma undan sina tillgångar. Ofta finns det också tyvärr fler som har krav. Den som har högst krav går först.I alla fall var det så då. Mitt krav låg på runt 50 000 och tyvärr låg det längst ner på listan av en rad andra krav. Efter ett par år la jag ner kravet efter inrådan av min advokat. Orsak. Den här personen sysslade enbart med skumraskaffärer. Kraven olika personer hade växte för varje år. Det blev fler och fler. För att hålla ärendet öppet fick jag betala en administrationskostnad på 500 kr per år. Jag hade vunnit i en dom i domstol och mitt krav var klockrent. Pengarna skulle utbetalas. Men hen jag skulle få pengarna av såg till att ha allt skrivit på någon annan och aldrig tjäna mer än minimum vitt. Lite surt när man vet att personen har pengar, men 500 kr om året blir rätt mycket pengar efter ett par år.
Det var tråkigt att höra om ditt mål.
I mitt fall så sitter han inne och kan inte gömma undan tillgångar så som hus och bilar. Pengar skulle väl anhöriga kunna ha norpat.
Några fler krav tror jag inte han har.
Mitt ex skulle betala ett stort skadestånd till mig enligt en dom.
Brottet var grov kvinnofridskränkning och våldtäkt i xx fall.
Att han inte ägde något utmätbart visste jag då han hade skuldsanering.
Nästa steg var att ansöka hos Brottoffermyndigheten, där fick jag ut hela det sexsiffriga beloppet minus en avgift för administration.
Från domen tills jag hade pengarna tog det ett knappt år.
Mitt ex skulle betala ett stort skadestånd till mig enligt en dom.
Brottet var grov kvinnofridskränkning och våldtäkt i xx fall.
Att han inte ägde något utmätbart visste jag då han hade skuldsanering.
Nästa steg var att ansöka hos Brottoffermyndigheten, där fick jag ut hela det sexsiffriga beloppet minus en avgift för administration.
Från domen tills jag hade pengarna tog det ett knappt år.